Lyver ham jeg kan lide?
brevkassespørgsmål af
Joakim
15 år
Kære brevkasse.
Jeg har i et stykke tid været sammen med en ven som jeg var forelsket i, og jeg tror også godt han kan lide mig. Problemet er bare at han for et stykke tid siden har fortalt mig at han var forelsket i en person - en pige. Vi har tidliger rørt ved hinanden, men jeg ved ikke om han bare gjorde det for sjov. Mange i min klasse gør nemlig grin med homoseksuelle og lesbiske. Tror han kan lide mig eller var det for sjov?
Kh En forelsket dreng

Svar:
Kære forelsket dreng.
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over ham, du godt kan lide, da jeres berøringer godt kan tolkes som om, at han også kan lide dig, men samtidig fortæller, at han er forelsket i en pige. Det kan være utrolig frusterende at være forelsket!
Jeg kan desværre ikke fortælle, om han kan lide dig eller om jeres berøringer bare var for sjov. Jeg ved dog, at det kan være rigtig svært for mange at springe ud som homoseksuel, særligt fordi man kan være bange for, hvordan andre reagerer, og måske havde man ikke tænkt, at det var sådan man skulle leve ens liv. Og selv hvis man er homoseksuel, kan det godt tage mange år, før man virkelig indser det og erkender det for en selv. Så derfor kan han sagtens kunne lide dig, selvom han fortæller, at han er forelsket i en pige.
Mange unge eksperimenterer med deres seksualitet, og det kan være, at han har følt sig tiltrukket af dig eller synes det var spændende at være tæt på en dreng, men at han også tænder på piger. Så derfor er det nok svært at stole for meget på de tegn, han har givet. Det bedste du kan gøre for at finde ud af, om han kan lide dig, er at spørge ham. Og det kan selvfølgelig være rigtig grænseoverskridende at skulle gøre. Du kan derfor overveje at spørge ham på en lidt anden måde. Fx om han egentlig kun er til piger, eller hvad han tænker om homoseksuelle osv. Altså spørgsmål der kan give dig en idé om, hvad han er til. Måske ved han heller ikke, at du er til drenge? Og så kan det være, at du skal prøve at fortælle ham det og se hans reaktion. Hvis han reagerer positivt, kan du prøve at spørge ham, hvad han tænker om det.
Hvis det viser sig, at han ikke er til drenge, så kan det godt være rigtig svært at få af vide, for det er aldrig sjovt at være ulykkelig forelsket, men prøv at tænk, at han bare ikke var den rigtige for dig så. Jeg er sikker på, at du nok skal finde en, som er helt perfekt til dig. Men det er helt okay at give sig selv tid til at være ked af det.
Men kort sagt - tal med din ven om det. Du behøver ikke at spørge ham direkte, men tal lidt med ham om det at kunne lide drenge. Det er nok den eneste måde, du kan blive klogere på, om han er til drenge.
De bedste hilsner
Pernille