For mange stoffer
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej
Her for et par måneder siden har jeg fået min egen lejlighed, og lige i starten gik det rigtig godt. Det skal lige siges, at siden jeg var 16 har jeg boet på flere forskellige opholdssteder rundt i landet. Jeg har røget hash og taget stoffer i et par år nu, men ville ikke sige det har været et problem, da jeg altid har fulgt med i skolen.
Men  jeg kan ikke håndtere mine penge. Det gik rigtig med min lejlighed den første måneds tid, jeg fik lavet mad og vasket op og alt det der. Jeg har altid haft et problem med penge, men den her gang er det virkelig slemt. Hash og stoffer har taget over, og nu kan jeg ikke engang betale min husleje.
Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej Anonym
Jeg synes du er super sej, at du skriver i brevkassen. Det kan være svært at erkende at man har brug for hjælp, og endnu sværere at række ud efter den. Så allerede ved at skrive, viser du noget viljestyrke og overskud selvom det måske ikke føles sådan.
Det er tydeligt at det brug du har haft af hash og stoffer ikke længere fungerer, og at det på en eller anden måde har fået kontrol over din hverdag, og det skal du selvfølgelig have hjælp til at få styr på. Enten til at stoppe helt, eller til at få kontrollen over dit forbrug tilbage igen. I din kommune kan du få hjælp til det med rusmidlerne. Her er et link til et kort, hvor du kan finde hjælp nær dig. Hvis du indtaster din kommune, vil den vise alle de tilbud der er til dig. Netstof, hvor du kan finde hjælpen, ahar også deres egen brevkasse, hvor du anonymt kan spørge rusmiddeleksperter, psykologer og læger der kun arbejder med rusmidler og misbrug, om råd.
I forhold til det med pengene lyder det som om det er forbundet med dit brug af hash og stoffer? Noget af løsningen på dine økonomiske problemer er derfor selvføglelig at få kigget på dit misbrug, men det er også vigtigt at få styr på hvad du kan gøre lige her og nu, for at få styr på økonomien. Måske få hjælp til at tage kontakt til den boligforening du bor i, så I kan finde ud af noget med huslejen osv. Når nu du er udner 18, har du måske allerede kontakt til din kommune? Har du en kontaktperson, eller en sagsbehandler du taler med ind imellem? Hvis du har tænker jeg du bliver nødt til at være åben, og sige at du har mistet kontrollen, og at du har brug for hjælp til at komme tilbage "på sporet" igen.
Hvis du ikke allerede er i kontakt med nogen fra kommunen, synes jeg du skal tjekke kortet ud, som jeg har henvist til, og finde dit rusmiddelcenter. Tag kontakt, og gør det tydeligt for dem, at du også har brug for hjælp til din økonomiske situation. Det kan sagtens være at de selv kan give dig god hjælp, og ellers vil de kunne henvise dig til den bedste hjælp nær dig.
Du har som sagt allerede taget nogle store skridt i den rigtige retning. Du er på vej, og jeg er sikker på du kan lykkes med at ændre tingene, så du kan få kontrol igen. Jeg håber du vil tage næste skridt og tage kontakt i din egen kommune.
Gode hilsner Susan