MEGA FORELSKET
brevkassespørgsmål af
Henrik
13 år
Hey der brevkasse
Jeg kender en person jeg virkeligt godt kan lide, jeg er ret sikker på hun godt ved det, og måske kan hun også lide mig lidt.Mit problem er dog at jeg ikke tør sige mine følelser for hende, jeg ved godt hvorfor at jeg ikke tør, men jeg føler ikke jeg kan gøre noget ved det. Og så er jeg blevet mobbet så længe at jeg ikke tør gøre noget akavet så jeg bliver drillet, igen igen igen igen.

Svar:
Hey Henrik
Hvor er det godt at høre, at der er en, du godt kan lide. Det kan være sådan en dejlig følelse. Men som du fortæller, så kan det være svært at vide, om den man kan lide nu også kan lide en selv tilbage.
Du skriver også, at du ikke tør sige dine følelser til hende. Og at du er bange for at gøre noget, der får folk til at drille dig, fordi du længe er blevet mobbet. Jeg kan godt forstå at det er svært at fortælle hende om dine følelser. Det kan i forvejen være virkelig nervepirrende, når man ikke ved, hvilket svar man får. Så jeg kan godt forstå det også er svært at skulle gå og bekymre sig om oveni, om man nu også bliver drillet. Det er forresten nogle ret så åndssvage mennesker, der mobber. Især hvis de skulle drille med at kunne lide nogen - så er de sikkert bare misundelig.
Det er virkelig frustrerende, når man godt ved, hvad man gerne vil eller burde gøre, men ikke kan få sig selv til det. Der er desværre heller ikke ét rigtig svar på det, selvom det ville være dejligt. Det er selvfølgelig virkelig sejt og modigt at sige sine følelser helt ærligt og direkte til nogen. Mange synes også det er modigt og dejligt at nogen fortæller dem at de kan lide dem, især hvis de måske selv går og ikke får det sagt. Og hvis de ikke har det på samme måde, så får man i det mindste for det meste afklaring, så man ikke skal gå og være i tvivl og nervøs.
Det kan selvfølgelig også være meget grænseoverskridende bare sådan at sige sine følelser lige pludseligt. Nu ved jeg ikke hvor meget i snakker sammen og ses nu, men en anden taktik kan også være at prøve at snakke med og ses endnu mere med personen. Det kan godt give én en lidt bedre fornemmelse af, hvordan de har det, hvis man prøver at vise det med små skridt. Hvis I ikke skriver sammen allerede, kan du fx prøve at se om du kan få en samtale i gang med hende på eksempelvis sms, messenger eller instagram. Hvis hun virker meget interesseret i at skrive med dig, er det i hvert fald nok ikke et dårligt tegn. Hvis ikke I allerede ses alene sammen, kan du også prøve at spørge hende om hun kunne have lyst til at lave noget en dag. Enten som en date, eller noget som venner også kunne finde på at lave sammen. Hvis hun gerne vil det, er det heller ikke noget dårligt tegn. Det kan også være I allerede ses eller skriver meget sammen, og du er i tvivl om I bare er venner eller om der er noget mere. I så fald vil jeg sige at der er god chance for at hun vil tage det pænt, hvis du fortalte hende om dine følelser og hun ikke følte det samme. Så kunne det i hvert fald lyde som om hun var en god ven, der ikke ville såre dig.
Jeg håber du kan bruge rådene til noget. Du er også velkommen til at skrive til os igen her i brevkassen eller på chatten. Held og lykke!
Venlig hilsen Agnete