Menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg står med det problem.... At hver gang jeg for min menstruation skal jeg alt muligt.... Så jeg ville spørge hvad man skal gøre hvis man skal over til en veninde hvor de ikke har en skraldespand til bind og sådan hvad skal jeg så gøre af bindet.... Det er nemlig lidt pinligt at spørge om jeg må få en skraldespand der udnår faderen til min veninde er i huset, eller gå ud til køkkenspanden for den sags skyld..... Så hvad er det bedste og gøre?

Svar:
Hej med dig.
Det er en ret træls situation at stå i, og jeg kan godt forstå, at du er lidt i tvivl om, hvad det bedste er du kan gøre.
Det første jeg tænker på, når jeg læser din problemstilling, så er det, hvad din veninde og hendes mor mon gør, når/hvis de skifter bind eller tampon. Når de har valgt ikke at have en skraldespand på toilettet, så må man antage, at de nok er vant til at gå ud med "skrald" fra toilettet i køkkenet eller hvor de nu har en skraldespand. Og hvis de gør det, så forbinder de det højst sandsynligt ikke med noget pinligt at skulle gå ud i køkkenspanden med fx et bind. Men prøv at tal med din veninde om det og hør, hvad hun gør eller hvad hun synes du kan gøre. Det kan selvfølgelig også være, at hun ikke har fået menstruation endnu, og har derfor ikke skulle tage stilling til, hvad man gør med ens brugte bind, så det kan være, at hun slet ikke har overvejet det, men godt kan se, at det faktisk er ret smart med en skraldespand på toilettet. Så prøv at tal med hende først. Måske det kan føre til, at de får en skraldespand på toilettet.
Hvis du ikke synes det er super fedt at tale med din veninde om det, eller hun ikke synes, at det er et problem at gå ud i køkkenet med dit brugte bind, så vil jeg anbefale dig at pakke dit bind godt ind i toiletpapir, og derefter gå ud med det i skraldespanden i køkkenet, eller evt. helt ud i deres store skraldespand. For hvis det er sådan de gør hjemme ved dem, så tænker de nok ikke over, at du smider noget ud i skraldespanden. Det kan måske hjælpe lidt at tænke på det på den måde, selvom det ikke er den fedeste situation, fordi de fleste gerne vil være så diskret som muligt, når man har menstruation.
Jeg håber, at du finder en løsning på problemet.
Mange hilsner Karoline