Menstruation
brevkassespørgsmål af
Jonas
14 år
Jeg er en dreng fra 8. Klasse og en dag i skolen kommer jeg ud på toilettet og ser at der ligger et brugt bind i skraldespanden. Jeg ved det nok er bedst hvis jeg ikke ved hvem det er fra, men jeg vil gerne vide om der er nogle tegn på om en pige har sin menstruation?

Svar:
Hej Jonas.
Tak for dit brev. Du fortæller, at du har set at der ligger et brugt bind i skraldespanden på toilettet på din skole. Det er helt normalt at blive nysgerrig på, hvad der sker både med sin egen krop og med andres, når man er i puberteten.
De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10 og 16 år. Det er altså helt normalt, at en pige har sin menstruation når hun går i 8. klasse. Når der ligger et brugt bind i skraldespanden, betyder det, at der er én som har haft menstruation.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Venlig hilsen
Gro