Mental helbred, mor, selvskade, diagnose?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Mor og mentalt helbred… (Undskyld det er lidt langt) Hej, jeg skriver det her fordi at jeg føler mig ret alene og ved ikke hvad jeg skal gøre. Såå her i Februar da jeg var 13 fandt min mor ud af at jeg selvskadet. Det var et tilfælde hun fandt ud af det, det var fordi at mit ærme faldt ned også så hun det og tvang mig til at vise hende begge mine arme. Hun blev ret sur og begyndte at råbe at jeg var en idiot og tog min telefon og kiggede den igennem, der skete også en masse andre ting men jeg kan virkelig ikke rigtig huske hvad det var, jeg kan bare huske at jeg græd virkelig meget og at jeg virkelig ikke havde løst til at leve mere og fik mere lyst til selvskade. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan huske det tydeligere jeg bliver bare helt tung, mørk, nervøs i kroppen og kan få lidt tåre i øjnene når jeg tænker på den episode. Min mor er og har været meget sur over mit selvskade og virker ikke til at kunne forstå at jeg faktisk har det pisse svært ved bare at komme i gennem en dag. Hun har før sagt at det er noget pjat det med mental helbred og at det bare er noget pis jeg ser på nettet MEN NEJ MOR DET ER DET IKKE! Jeg ser og høre tit om piger der har et mega godt forhold med deres mor og at deres mødre forstår dem og hjælper dem. Jeg har egentlig et godt nok forhold til min mor på nogle punkter, men nej hvor kan jeg blive misundelig når jeg ser piger med mødre som acceptere og hjælper deres børn med deres problemer. Fx så var jeg på ferie syd på her i sommers med min familie, mine ar var på det tidspunkt helet men de var der stadig. Min mor tvang mig til at gå med langærmet hele sommeren og købte også en langærmet bikini til mig. Hun har flere gang sagt til mig at jeg skal skamme mig over at jeg selvskader. Men så så jeg en anden pige som gik rundt uden at dække Signe ar, hendes mor virkede så glad for hende og så ud til at hype hende op. Jeg er self rigtig glad på den piges vejne og håber at hun har det bedre men omggg hvor kunne jeg godt bruge sådan en mor ind i mellem. Der har været flere episoder med min mor som den første men en af de seneste var da min mor så at jeg havde skåret igen. Det jeg kan huske var at hun bedte mig om at tage trøjen af også blev hun sur og råbte idiot og skubbede mig på gulvet og tog min trøje og slog mig med den. Der efter løb hun op på mit værelse og rodet det hele igennem for skarpe ting. Hun kastede med mine ting og låste mig inde i mens at hun tog min telefon og kiggede den i gennem i mens at jeg skulle rydde op. Igen skete der noget mere som jeg simpelhen ikke kan huske hvad var, men jeg kan huske at jeg fandt så mine gemte skarpe ting og begyndte at skære fordi at jeg ikke vidste hvad jeg ellers skulle gøre. Hun kom så ind for et eller andet og så at der var blod på noget papir, hun begyndte og råbe og true mig med at sende mig på børne hjem og på psykiatrisk . Jeg kan bare huske at jeg stod ved vinduet og overvejede at hoppe andet husker jeg ikke. Jeg er bare virkelig træt af at skulle holde mine tanker inde for mig selv nogle gange, men samtidig kan jeg ikke huske ret meget af mange af tingene men jeg kan tit huske nogle “Flashbacks” hvis man kan sige det sådan. Mig og min mor begynde også at snakke om jeg har noget diagnose. Nogle af de ting jeg selv og andre har lagt mærke til med mig er: - Isolere mig selv også for folk jeg godt kan lide og faktisk gerne vil være sammen med. - Mangel på motivation og virker tit sløv, men andre gange fyldt med energi i en lille periode også er det tilbage til det normale. - Overtænker - Ben/fod ryster og nogle gange også hænder. - “Bange” og nervøs for at være steder med for mange mennesker - Dårlig til at være social tit - Føler altid at folk dømmer mig på en dårlig måde - Bliver nemt nervøs og tit til det punkt jeg har svært ved at trække vejret og føler kvalme eller føler at jeg skal kaste op - Akavet - Tendens til selvskade - Enten føler jeg for mange følelser på en gang eller så føler jeg ikke noget/ føler mig “Bedøvet” i hjernen - Holder følelser inde altså græder ikke i en periode når jeg har brug for det også kommer det hele bare ud når der sker den mindste ting - HADER at vise følelser - Stikker nogle gange fingeren ned i valsen hvis jeg er sur på mig selv eller har spist for meget - Kan ikke lide at spise foran andre, men kan generelt ikke lide at gøre noget for an andre - Har svært ved at stole på folk - Hader øjenkontakt - Zoner ud tit - Forventer at alle syntes jeg er grim og hader mig - Generelt negativ og dårlig tanke gang - Får bræk fornemmelse nogle gange hvis der er for mange mennesker - Selvmords tanker nogle gange - Tænker tit fx “Hvad ville der ske hvis jeg bare hopper ud for an en bil” eller “Hvad nu hvis jeg med vilje rammer den her blodåre og lad mig selv dø” “Hvad nu hvis jeg bare hopper ud af vinduet” - Tænker meget på døden - Nogle gange Hjertebanken - Føler mig nærmest “Bedøvet” eller Tom mentalt.

Svar:
Kære du,
Jeg er simpelthen nødt til at starte med at give dig et stort og varmt kram. Ej, hvor har du været igennem meget, og hvor er jeg ked af, at du ikke har en mor, der kan give dig det, du har brug for. Du har mange ting, der er svære at bære på, og du skal vide, det ikke er forkert. De ting som din mor har sagt til dig, når hun har reageret på din selvskade, er bestemt ikke sådan, jeg ser på det. Du er ikke en idiot, selvom du skader dig selv, når du har det svært. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at din mors reaktion på din selvskade heller ikke er særlig hjælpsom. Hun har slet ikke ret til at skubbe dig, slå dig med en bluse eller låse dig inde på den måde. Det gør mig så ondt, at du bliver mødt af en voksen, der ikke forstår hvor ondt det gør på dig. Kære du, du er så modig, når du skriver herind. Du er så sej. Du behøver aldrig undskylde for, at det du skriver er for langt. Det er lige så langt, som du har brug for, det er, og det er en rigtig god længde.
Når jeg læser dit brev, er den første tanke, jeg får, at du kunne bruge en anden voksen, der bedre kan støtte dig end din mor. Det tænker jeg på baggrund af de reaktioner, du beskriver din mor har haft på at se din selvskade. Der kan være så mange grunde til, at hun reagerer som hun gør, men det er ikke det, du har brug for, og ud fra hvad du skriver, virker det slet ikke til, at hun formår at lægge sin egen reaktion til side og forstå, hvad du går igennem. På baggrund af det vil jeg foreslå dig at række ud efter andre voksne i dit liv, som du stoler på. Det kan være en moster, en bedsteforældre, en vens forældre eller en lærer eller pædagog, du føler dig tryg ved. Du behøver ikke fortælle dem, at du kæmper med selvskade, men fortæl dem, at du har det svært og har brug for hjælp. Du kan eventuelt bruge noget af det, du har skrevet her, som grobund for det, du har brug for at fortælle dem. Det aller vigtigste er, at du får fortalt nogen, at du virkelig har brug for hjælp, og din mor ikke formår at hjælpe dig. Du har muligvis også mulighed for at tale med en skolepsykolog, hvis du slet ikke stoler på nogle andre voksne. Nogle gange er det nemmere at tale med fremmede om det end dem, der kender en.
Uanset hvem du vælger at række ud til, kan de hjælpe dig med at tage de næste skridt. Det vil typisk være at tage kontakt til lægen, som så kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst får hjælp med lige præcis det, du går og kæmper med.
Selvom du nævner, at du har talt med din mor om en mulig diagnose, så er det kun en læge, der kan hjælpe dig med at få hjælp til at eventuelt finde ud af, hvad der kan ligge bag. Mange af de symptomer, du beskriver, er der mange andre unge, der kan genkende - og du behøver ikke en diagnose for at få hjælp. Rigtig, rigtig mange får hjælp uden at få en diagnose. Samtidig er det helt okay at være nysgerrig og måske gerne vil have et ord for det, du går og oplever. Du er ikke forkert fordi din mor måske mener, at du har en diagnose. Jeg vil blot være sikker på, at du ved, at du sagtens kan få hjælp uden det.
Til sidst vil jeg nævne gruppechatten herinde, da rigtig mange unge kæmper med lignende ting, og det er ofte emner, der bliver taget op. Du vil kunne finde andre unge, der forstår, hvad du går igennem og som måske har nogle råd til dig.
Uanset hvad er du så modig. Du må altid gerne skrive herind igen, hvis du har brug for det. Vi kan desværre ikke komme og være der fysisk for dig, men vi er altid her, og vi lytter. Du behøver ikke stå alene i det her.
Venlig hilsen
Frida fra Cyberhus