Min første gang
brevkassespørgsmål af
Pige
11 år
Hej jeg har et spørgsmål. Så jeg er en pige på 11 der havede min første gang som 10 årig. Med en dreng fra 2 klasser over mig. Og ville spørge om det er for tidligt? Jeg syndtes selv det var rart men jeg er bange for hvad flok vil sige.

Svar:
Kære du
Vi får mange spørgsmål omkring det her med hvornår man er klar til sex, og det er aldrig helt nemt at give et præcist svar på, for i virkeligheden så er det bare meget forskelligt fra person til person.
Hvis man kigger på hvornår de fleste har deres første gang, så er mere end 80 procent af alle fyldt 15 år, før de har sex første gang. Lidt mere end 20 procent er faktisk fyldt 18 eller mere før de har sex første gang. Så ud fra hvornår de fleste starter, så har du helt sikkert været tidligt ude.
Men at du har været tidligt ude, betyder ikke at du har gjort noget forkert. Der er ingen regler for hvor gammel man skal være, får man har sex første gang. Der er regler der siger at voksne ikke må have sex med unge under 15 år, men en 10-årig og en 12-årig der er helt enige om at de gerne vil have sex sammen, gør ikke noget ulovligt eller forkert.
Når det er sagt så ville jeg altid råde en ung på 10 eller 12 år til at vente, fordi man nemmere kan komme til at overskride sine egne grænser og have en dårlig oplevelse med sex, jo yngre man er. Det er helt naturligt at være vildt nysgerrig og også at have lyst til sex i så tidlig en alder, men det kan alligevel give god mening at vente til man er lidt ældre.
Nu har du haft din første gang, og haft en god oplevelse med det. Det er vigtigt at huske at andre på din alder, og faktisk også de fleste der er 2-3 år ældre, nok ikke føler sig klar endnu. Så selvom du allerede har haft din første gang, skal du nok være opmærksom på at andre gerne vil tage det i et mere roligt tempo, og det er selvfølgelig vigtigt at acceptere. Man kan også sagtens have det ret vidunderligt sammen, og udforske hinandens kroppe, uden at det behøver være sex/samleje.
Du skriver at du er nervøs for hvad andre vil sige. Det kan jeg godt følge. Nogle vil helt sikkert synes at det er alt for tidligt. Nogle vil synes det er spændende, og måske endda sejt, mens andre igen vil synes at det er mærkeligt. I virkeligheden er andres mening måske ikke så vigtig. Det afgørende er hvordan du selv har det med det, og så er det selvfølgelig også vigtigt at sige, at du ikke behøver fortælle det til andre end lige præcis dem du har lyst til at dele det med. Du kan måske overveje at snakke med ham du har sammen med, og lave en aftale om at der er noget I holder for her selv, og ikke sådan fortæller til alle mulige. Så har du selv bedre kontrol med hvem du vil dele det med, så det hovedsageligt er mennesker.
Mange hilsner Pedro