min irriterende krop
brevkassespørgsmål af
chris
12 år
det er fordi at jeg burde få min mens snart faktisk burde jeg få den for flere år siden sagde min læge. men der er nok noget galt med mig. jeg har små bryster og meget behåring (unormalt meget) jeg fik også udflod for ca 3 år siden og stadig intet er sket, det giver jo ingen mening. min puberbet er ogs gået i stå ca 2 år nu og har ik rykket mig!? det giver jo bogstavelig talt INGEN mening. er den eneste i min vennekreds der ik har mens og nogle af dem er jeg foran i puberteten og så har de fået det før mig!? INGEN MENING! jeg er virkelig ked af det! jeg vil virkelig virkelig virkelig virkelig virkelig gerne ha det! DX PLZ HJÆLP MIG

Svar:
Hej Chris,
Du skriver at du ikke har fået menstruation og at du er virkelig ked af ikke at have fået den endnu. Du skriver også at du fx har fået behåring og udflåd, men at din pubertet har været gået i stå i ca 2 år.
Helt til at starte med vil jeg sige at det kan være meget forskelligt hvornår man får sin menstruation og i hvilket tempo man udvikler sig i i puberteten. Nogen får menstruation meget tidligt, nogen får den senere, og der er er ikke noget tidspunkt der er mest rigtigt at få den på. Man regner det for almindeligt selv hvis man først er 16 år før man får sin første menstruation. Og selv hvis man ikke har fået den som 16-årig, betyder det ikke nødvendigvis at der er noget galt. Ofte er det bare fordi folk er forskellige og får det på forskellige tidspunkter. Det med puberteten kan også ske i forskelligt tempo alt efter hvem man er. Det kan for eksempel være meget forskelligt hvor meget hår man har, og selvom det ser ud til at man har meget, kan det være helt almindeligt alligevel. Ingen kroppe er helt ens.
Du skriver du er 12 år, så derfor lyder det umiddelbart helt normalt for mig, at du ikke har fået menstruation endnu. Gennemsnittet for hvor gammel man er, når man først får menstruation er 12,5 år. Det betyder der både er rigtig mange, der er under 12,5 år, når de får deres menstruation, og at der er rigtig mange, der er over 12,5 år, når de får den.
Du skriver dog også, at din læge har sagt, at du burde have fået den for flere år siden. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at spørge lægen om, hvorfor hun eller han mener, du burde have fået den tidligere, enten ved at ringe til lægen eller spørge næste gang du har en tid. Så kan du også prøve at spørge, hvad grunden skulle være til, at du ikke har fået den på det tidspunkt lægen sagde du burde, og om der er noget man kan gøre. Din læge vil også kunne hjælpe dig med at svare på om din pubertet er normal.
Venlig hilsen
Agnete