Min kæreste er næsten aldrig glad
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år og min kæreste er 17  jeg hat været sammen med min kæreste i 5 år min kæreste har nogen problemer der gøre ham ret trist fx hans mor nedgør ham og råber af ham hele tiden lige meget hvad ham gøre og siger han ik kan finde ud af en skid han valgte har for nogle uger siden at løbe væk fordi han ville lærer hans mor en lærestreg men det ænde bare med han har fået nogen nye regler han lader tit det gå ud over mic når der sket noget og han bliver letter sur og trist kan ikke lave sjov med noget eller fortælle jokes uden han skal sige at det ik er sjov og jeg skal stoppe han lyder aldrig glad når vi snakker sammen og når han er skal der ik meget til før han bliver trist igen jeg kan ik hjælpe min kæreste med hans problem for bor langt væk fra ham så vi snakker over computeren men jeg er ved at være træt af det skal være sådan at han hele tiden er trist prøver at hjælp ham så godt jeg kan og prøver at gøre ham glad mem det eneste tidspunkt hvor han er rigtig glad er når vi er sammen men det sker il så tit vi er sammen når vi bor så langt væk fra hinanen men kan i hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg skal gøre for elsker ham og vil bare have han er glad og ik jeg skal gå og være trist over hvordan han har det der hjemme

Svar:
Hej med dig,
Det lyder til, at din kæreste har det rigtig svært i øjeblikket. Hvor er han heldig, at han har en kæreste som dig, der støtter ham, og gerne vil ham det bedste. Og som reagerer, når hun mærker, at han ikke har det godt.
Jeg tænker, at du allerede gør alt det rigtige, for at hjælpe din kæreste. Du er der for ham, du lytter til ham, og du støtter ham, når han har det svært. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er hårdt at se på, at han er trist. Og det må også være svært for dig, når du oplever, at de ting du gør for at gøre ham glad ikke virker. Eller kun virker i kort tid.
Det kan være rigtig hårdt at stå på sidelinjen, og se sin kæreste ikke trives, og have oplevelsen af, at der ikke er noget man kan gøre. Man kan føle sig så magtesløs. Men her vil jeg igen sige, at du faktisk gør en hel masse. Og gør lige nøjagtig det du skal. For som hans kæreste er dine fornemste opgaver at støtte ham, at lytte til ham og at være der for ham, når han har brug for dig. Det kan være enormt frustrerende ikke kan kunne gøre mere, når man, som dig, bare så gerne vil hjælpe, og bare så gerne vil være med til at sørge for, at tingene bliver bedre. Men faktisk gør du allerede en hel masse - også selvom det måske ikke helt føles sådan. Derfor tror jeg, at det bedste du kan gøre er mere af det, du allerede gør i forvejen - nemlig at være der.
Jeg håber du kan bruge svaret, og at din kæreste snart får det bedre!
Mange varme hilsner,
Siv