Min “kæreste”
brevkassespørgsmål af
Tante V
17 år
Hejsa, Jeg er en pige, (V), på 17 der går i 2g. Jeg mødte en lidt ældre 3g dreng til Galla for lidt over en måned siden. Vi kommer sygt godt ud af det med hinanden. Han var hjemme ved mig kort efter galla og vi brugte al tiden på at snakke. Det var først 3. Gang han var hjemme ved mig at vi kyssede. Han har været hos mig et par gange nu, og jeg synes meget om ham. Vi har sagt til hinanden at vi kan lide hinanden, men det er ikke blevet til mere. Han inviterer mig ikke hjem til ham og når jeg spørger hvorfor, eller hinter til at kalde os kærester, bliver han bare stille. Han var hjemme ved mig for to dage siden, og det blev meget intimt. Vi var begge jomfruer, men var begge klar på at ændre det. Han kunne ikke få den op til at starte med, men vi hyggede os på andre måder. Da det så lykkedes var det meget fint;D Dog blev han slap igen halvvejs igennem. Ingen af os blev færdige, men det betyder jo ikke at det ikke var mega nice mens det varede. Igår var han hos mig igen, og vi prøvede igen. Denne gang gik det meget godt fra starten af. Dog blev han igen slap halvvejs. Jeg lader ham vide at det er okay, fordi det er det! Vi laver bare andre ting i stedet. Jeg får bare en lidt mærkelig følelse. Siden han ikke vil kalde os noget, kunne det så være fordi han ikke synes så meget om mig? Når han bliver slap, er det så fordi jeg ikke er attraktiv nok? Han laver heller ikke lyde når vi er i gang, derfor er det svært at vide om han kan lide det jeg gør. Jeg sørger for at spørge ham, men hvad så hvis han lyver? Jeg har nogle ting jeg gerne vil have han gør når vi har sex, hvilket jeg også fortæller ham. Jeg har spurgt ham om der er noget jeg skal gøre for ham, men han har slet ikke noget. Det er mega svært at vide hvad jeg skal gøre for at det er lige så godt for ham som det er for mig. Det virker egentligt bare til, at han meget hellere vil gøre ting for mig…. Efter vi har haft sex, ligger vi bare og snakker og griner. Han vil ikke overnatte hos mig og jeg ved ikke om hans familie ved noget om mig. Han siger de gør, men Idk. Vi går fra at snakke meget godt, lige indtil han skal hjemad, så trækker han jakke og sko på og giver et kort kram før han kører. Det virker koldt. Jeg har sagt til ham at jeg synes han er dårlig til at tage afsked, men det ændrer ikke helt på noget. Vi skriver heller ikke rigtigt sammen. Vi skriver kun over beskeder, da han påstår at han ikke bruger sociale medier. Jeg ved ikke om det passer, men han sidder i hvert fald ikke med telefonen på noget tidspunkt ude ved mig. Ved ikke hvad der er at gøre for at løse alt dette, men kunne virkeligt godt bruge en andens synspunkt på situationen. Har nemlig ikke helt lyst til at dele det med mine venner, hvis nu han ikke er tryg med at gøre det offentligt. Jeg kan godt lide ham, og det er ikke fordi jeg ikke ville blive ked af det hvil ikke overnatvis han ikke vil være kærester med mig, men det er hans beslutning og det vil jeg respektere. Jeg ved det jo bare ikke.

Svar:
Kære Tante V
Det er en svær situation at være i, da du holder meget af ham, hygger dig i hans selskab og er spændt på, hvor det bringer jer hen. Mon det er en ven, eller er det en rigtig kæreste?
Du er virkelig god til at spørge ind og mærke efter, hvor I er henne og spørge til, hvordan han har det . Du er nysgerrig på at lære ham at kende og rummelig i forhold til, at han bliver slap, så han ikke kan gennemføre sex . I snakker og griner sammen og finder andre måder at have sex på, og du er god til at høre ham, om det godt for ham også. Det er altsammen vigtige ting for at parforhold, og du nyder at være sammen med ham, men han kommer kun hos dig og han vil ikke overnatte, og det gør dig usikker.
Ud fra det du skriver, så lyder det til, at du oplever, at han er lidt undvigende i forhold til at gøre jeres forhold offentlig og sige, at I er kærester. Jeg får fornemmelsen af, at I får talt om alt muligt andet end at snakke om, hvilket forhold I ønsker? Om I er venner eller kærester? Du har ligesom forsøgt med et hint, men det virker ikke til, at du får et svar, du kan bruge. Det lyder for mig som om, at du bliver ved med at være i tvivl, fordi du måske får lidt tvetydige signaler? Han giver et kort kram, men er ellers kærlig, når I ligger i sengen. I har sagt til hinanden, at I kan lide hinanden, men du oplever, at han alligevel ikke vil kalde jer kærester.
Jeg tænker, at han kan lide dig og sætter pris på dit selskab, ellers ville han ikke have lyst at besøge dig, men måske han ikke er en dreng, der har behov for at udtrykke sig på skrift, men måske mere er til at snakke, når I mødes? Måske han reelt ikke er interesseret i SoMe , når han ikke er på mobil? Måske han i selskab med andre ikke bruger mobil, men istedet vil holde fokus på dem , som han er sammen med og være nærværende med dem. Jeg tænker, at når han siger, at han ikke er på sociale medier, så må du gå udfra, at det er rigtigt, selvom alle andre af jeres jævnaldrende er på alt muligt. Der er en del unge, som bevidst udvælger, hvilke medier de er på, og på nogle medier slår de intet op. De har dem bare af forskellige grunde som kontakt til venner, familie eller profesionelt forretning, kunstner eller andet. Måske synes han, at det er tidsspilde, og at han hellere vil mødes personligt? Der kan være mange årsager, og det kunne måske være godt at snakke om, hvordan I har det med at skrive, ringe, sms, og hvordan jeres kontakt med hinanden skal være? Finde ud af om, og hvor I er forskellige?
Vigtigst af alt hvordan ser jeres relation ud? Er I kærester eller venner? Som jeg forstår det, er du meget frustreret over ikke at vide, om I er kærester, og det virker til, at du virkelig gerne vil være kærester med ham og stå frem med det. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl, om hvor han er i jeres relation, men du beskriver også, at I har gode snakke og at han har sagt, at han godt kan lide dig. Er det så som ven eller kæreste, at han kan lide dig? Hvordan mon det ville være at spørge direkte, om du er hans kæreste eller gode veninde ? Hvor han er henne i jeres relation?
Det kræver lidt mod, men det vil være helt anderledes , hvis du kan overvinde dig selv til at spørge, da jeg kan forstå på dig, at du bliver lidt i tvivl , om du er holdt af, og det er ikke en rar følelse at gå med. Måske er han ikke god til at udtrykke sig i ord hverken på skrift eller når I mødes, men det er jo meget vigtigt for for dig at vide, da det ville gøre dig glad og tryg at få svar på det.
Det er svært at vide på forhånd, hvad han vil sige. Og der er en risiko for at få et svar, som du måske frygter. Men hvis jeres relation mere er et venskab , så vil du stadig vide, hvad du kan regne med og kan holde døren åben for en anden dreng, som er åben overfor at forpligte sig i et kæresteforhold. Det kan også være, at han bare ikke er klar til at være kærester endnu, men arbejder sig derhen af? Nogle gange går det ikke så hurtigt med at vide, om det er et kæresteforhold eller ej, da det er en process at lære hinanden at kende og finde ud af , hvilke personer I er, og om I har noget at dele sammen, og om der er kemi i forhold til værdier og mål i livet. Hvor I er på vej hen? Det er på den anden side også vigtigt at nyde livet og have det sjovt sammen , være fortrolige og at kunne snakke sammen også, når livet kradser. Men de ting kan også tage tid. Og nogle gange tager de længere tid for den ene part, end det gør for den anden.
Jeg håber, at du tør tage en mere direkte snak med ham, om hvor I står, og at du på den måde vil finde svaret på, hvor I er på vej hen.
Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål. Du er samtidig velkommen til at kigge forbi SMS-rådgivningen eller at skrive her i Brevkassen igen.
De bedste hilsner fra Lærke