Mine fede familie
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa. Jeg er en pige på næsten 15. Jeg bor i en lille provinsby og går i 8. Klasse. Min familie kæmper med en del problemer. Min storebror er diagnosticeret med ADHD. Det samme er min far. Derfor sker der tit konflikter herhjemme. Uanset hvor meget jeg (og min mor) prøver at få det til st stoppe sker de altid alligevel. Så det er tit ret svært herhjemme. Der går ikke e’n dag uden et skænderi. Det er pænt svært at overskue. Samtidigt med at jeg både spiller fodbold og skal følge med i skolen. Min familie er måske heler ikke lige de mest slanke mennesker. Jo min bror er et stankelben, men det er fordi hans stofskifte er så højt. Min mor er tyk, min far er tyk.. og så er der mig, der desperat prøver at spise sundt og dyrke motion. Jeg synes ærligt talt bare at det er pisse hamrende pinligt at min familie har SÅ usunde spisevaner. Nogle gange spørger mine veninder, hvorfor vi får pomfritter, hvorfor vi spiser sovs, eller hvorfor vi ikke lige får salat. Udover det synes jeg det er ret pinligt at mine forældre er overvægtige. Jeg føler folk glor når vi er til skole arrangementer. Så en god blanding med ADHD ramt bror og far, og en fed familie. Det er fandme pinligt og være ude med dem. Jeg ville ønske jeg kunne sige det til dem. Men jeg vil ikke gøre dem kede af det. Jeg håber virkelig jeg kan få nogen råd. For det er pænt svært at leve i.... hilsen en flov og ked af det pige

Svar:
Hej med dig,
Jeg vil bare gerne starte ud med at fortælle dig, at det er helt vildt flot at du skriver herind. Det kan nemlig være meget svært at snakke om, at man nogle gange godt kan være pinlig berørt over ens familie.
Det lyder til, at det ikke altid er nemt for dig, at være derhjemme pga. skænderier mellem din storebror og din far. Du skriver at både dig og din mor prøver at få skænderierne til at stoppe. Når det ikke virker ansigt til ansigt, så kan du måske forsøge med at skrive et brev, hvor du fortæller dem, hvor meget det påvirker dig, når de skændes. Du kan skrive et personligt brev til både din far og din bror, hvor du forklarer, hvordan det påvirker hele humøret og stemningen i jeres hjem. Og hvordan det smitter af på dine dage i skolen osv. Måske det kan være med til, at gøre det mere klart for dem, hvor meget deres skænderier i virkeligheden påvirker dig. Hvis det ikke hjælper, så synes jeg at du skal tage en alvorlig snak med din mor. Hun er jo den voksne (sammen med din far), og de har ansvaret for, at dig og din bror trives derhjemme.
Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig for dine forældres spisevaner. Har du prøvet at foreslå dine forældre at lave lidt om på nogle af deres madvaner? Du kunne prøve, at sige at du gerne ville have en eller to aftener om ugen, hvor du laver mad. Så kunne du finde nogle lækre og sunde madopskrifter, og lave det til din familie. Du kan også spørge om din mor eller far om de vil hjælpe dig med at handle ind til aftensmaden og lave det sammen med dig, så kan de opleve, hvor vigtigt det er for dig, at i alle prøver at spise mere sundt. Og så kan det også være hyggeligt at være sammen om at lave maden.
Det er normalt at være pinlig over ens forældre, når man er teenager og skal til arrangementer på skolen, fordi de måske kan sige ting, som man finder pinlige. I dit tilfælde skriver du om, at du føler at folk glor, fordi de er overvægtige. Det er som regel noget man tror, og ikke sådan det er i virkeligheden. Nogle gange tror man at folk kigger, hvor de måske kigger på noget helt andet.
Du skriver, at du ved at de ville blive kede af det, hvis du fortalte dem, at du var pinlig berørt over deres vægt. Det er nok rigtigt, men måske du kan fortælle dem det på en anden måde og pakke det lidt mere ind. Men stadig få fortalt dem lidt om, hvordan du har det. Mit råd til dig, er at i sammen som familie skal arbejde på, at alle trives derhjemme. Nogle gange skal man starte med at have nogle svære samtaler med hinanden om, hvordan det går derhjemme. Det kan jo måske også være, at din bror ville blive glad for, at fortælle om, hvordan han oplever det er, at bo hjemme. Så ved at i alle får mere forståelse og indsigt for, hvordan i hver især har det, kan lede videre til at alle har det bedre. Du fortæller ikke noget om, hvad i laver sammen som familie. Men det kan jo være, at du kunne prøve at foreslå spilleafener med brætspil eller filmaften. Det vigtigste er, at i arbejder på at være ærlige og åbne overfor hinanden, og på den måde kan det blive nemmere, at være sammen uden at skændes. Derefter kan det skabe mere overskud og så kan i begynde på en sundere livsstil.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen i chatten hvis du har brug for flere råd.
De venligste hilsner,
Louise