Mobning
brevkassespørgsmål af
Tobias
17 år
Hej Cyberhus
Det er første gang jeg skriver herinde, så tag godt i mod mig. Jeg går i 1. g, og har nogle problemer med mobning:( Problemet er det, at jeg bliver mobbet for jeg har en skæv tissemand. Det er drengene fra min klasse der mobber mig, og de gør det foran pigerne og sådan, hvilket jeg bliver meget pineligt berørt over. Det kalder mig øgenavne som "Den Skæve Skibonit" m.m. Har tænkt at gå til en lære med det, men gider heller ikke blive set som svag. Det gør det heller ikke bedere at jeg har en rigtig stor mængde eksem "der nede". Håber i kan hjælpe mig... :(
Kh. "Den Skæve Skibonit", åbenbart...

Svar:
Hej Tobias
Tusind tak for dit brev og hjertligt velkommen her i brevkassen.
Jeg tror faktisk rigtig mange unge drenge går rundt med samme problem som dig, men ofte tør de måske ikke sige det højt, fordi de synes det er lidt pinligt at snakke om. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver i brevkassen, så andre unge kan få noget ud af dit spørgsmål.
Først vil jeg sige, at jeg synes det er super tarveligt, at dine klassekammerater mobber dig med din tissemand. Det kan være et ømt punkt for mange unge drenge, og generelt er det bare virkelig dårlig stil at mobbe andre. Jeg kan også forestille mig, at det slet ikke gør tingene bedre, når de også gør det overfor pigerne og jeg kan virkelig godt forstå, at det går dig på.
Du skriver, at du har overvejet at gå til en lærer med det, men at du ikke gider at blive set som svag. Det giver rigtig god mening, men i virkeligheden tænker jeg ikke, at det er svagt at gå til en lærer og fortælle om din situation. Tværtimod synes jeg det ville være et super sejt træk af dig, fordi det kan give anledning til, at læreren kan tage en generel snak om mobning op på klassen. Det giver en utrolig dårlig dynamik i en klasse, når der er nogen der mobber, og derfor er det også vigtigt at få det italesat, når det finder sted, så lærerne kan blive bevidste om det og gøre noget ved det.
Du skal også vide, at der er mange drenge, der ligesom dig har en skæv tissemand. Vi ser allesammen forskellige ud, nogle har en lille tissemand, andre har en stor, nogle har meget kønsbehåring og andre har lidt, og der er ikke noget, der er rigtig eller forkert. Så længe din tissemand ikke gør ondt eller giver dig problemer, når du eksempelvis er sammen med en pige, så er det helt normalt. For nogle kan det faktisk være en fordel med en skæv tissemand, fordi den kan ramme steder inde i en piges skede eller endetarmen, som en mindre skæv tissemand ikke kan. Det er måske noget drengene fra din klasse ikke lige har overvejet.
I forhold til din eksmen, så lyder det til at være noget, der genere dig lidt. Jeg tænker derfor, at det vil være en rigtig god idé at vende forbi lægen, så du kan få en creme eller noget andet, der kan behandle din eksem.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at vende tilbage her i brevkassen eller i vores en-til-en chat.
De bedset hilsner
Maren