Model
brevkassespørgsmål af
Amanda
12 år
Kan jeg blive model jeg er 12 1/2 og er 175 cm høj og vejer omkring 56 kilo og er virkelig fotogen Vis jeg kan blive model Hvordan bliver man så opdaget Og hvordan kommer man igang

Svar:
Hej du.
Dejligt, at du skriver! Det lyder spændende med drømmen om at blive model.
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at højden men især vægten ikke er afgørende for, om man kan blive model eller ej. I dag er der modeller i mange størrelser og former. Dog kan højden være vigtig, da meget af det tøj, der bliver syet til modellerne er i en bestemt længde.
Et bud til hvordan du kan komme ind i modelbranchen, er, sammen med dine forældre, at henvende dig til nogle modelbureauer. Der findes mange slags, og ikke alle er lige gode og kompetente, så vær opmærksom, kritisk og brug din sunde fornuft! Hvis du virkelig er egnet som model, er der nok nogle dygtige fagfolk, som skal få øjnene op for dig, så lad dig ikke lokke og narre - uanset hvor godt tilbuddet lyder.
De fleste kvindelige modeller begynder i en alder af 14-15 år, da de i den alder begynder at have en moden og voksen udstråling. Er man under 13 år, betegnes man som børnemodel. Derfor kunne det være aktuelt for dig at vente til, at du fylder de 13 år, eller i hvert fald være opmærksom på, at du snart overgår til kategorien som voksenmodel.
Selvom man er smuk og fotogen, er det ikke ensbetydende med, at man kan blive model. Det afhænger af, hvad jobbet søger i deres modeller til den konkrete opgave. Det udseende, der kan skaffe dig et job den ene måned, skaffer dig måske ikke et job den næste. Derfor er det vigtigt at huske på, at du stadig kan være rigtig pæn og dejlig, selvom du måske ikke får held med modelkarrieren.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig og held og lykke med det!
De bedste hilsner,
Annika