Model
brevkassespørgsmål af
Rose
13 år
Hej jeg vil gerne være model jeg ved bare ikke hvordan jeg skal spørge min mor om jeg må blive model og tage til carstinger

Svar:
Kære Rose
Det kan være rigtig svært, hvordan man skal tage hul på en snak med en forælder, når det handler om noget, som betyder noget for en. Det er derfor også rigtig godt, at du skriver her i brevkassen, og jeg vil forsøge at komme med nogle råd til, hvordan du kan spørge din mor, så du forhåbentligt kan komme nærmere din drøm om at blive model.
Øv dig på, hvad du vil sige
Når noget er svært at snakke med andre om, så kan det nogle gange være en hjælp, at øve sig inden man kaster sig ud i selve snakken. Mit første råd til dig er derfor, at du øver dig på, hvad det er du gerne vil sige til din mor. Det kan eksempelvis være en god idé at give din mor en forklaring på, hvad der gør, at du ønsker at blive model, fortælle hende om nogle af de overvejelser du har gjort dig, eller at du håber på hendes støtte til at opfylde din drøm.
Øvelse gør mester, og jo mere man øver sig, jo nemmere vil det måske være for dig, når du så endelig skal spørge din mor.
Aftal tidspunkt og sted
Det kan være en stor hjælp at aftale et bestemt tidspunkt og sted, hvor du kan spørge din mor. Du kan eksempelvis skrive en sms til din mor, når du er i skole, hvor du spørger om hun har tid til at snakke efter skole. På den måde er din mor forberedt på, at du gerne vil snakke med hende, og hun kan sørge for at sætte tid af, så hun har ro til at snakke med dig.
Det kan også være rart at vælge et bestemt sted I kan snakke, så I ikke bliver forstyrret undervejs. Nogle foretrækker eksempelvis at sidde i et lukket rum, mens andre føler at snakken glider bedre, hvis man går en tur imens.
Plan b - skriv et brev
Er det for svært for dig at spørge din mor direkte, så kan du overveje at skrive en besked eller et brev til hende, hvor du fortæller om dit ønske. Det kan nemlig være nemmere at få sagt det man gerne vil sige, hvis man skriver det ned og giver det til personen, fordi man så undgår at blive afbrudt eller at falde over ordene, hvis man bliver nervøs.
Når det er sagt, så er der slet ikke noget galt i, hvis du bliver nervøs, når du skal spørge din mor. Det betyder bare, at det er noget der betyder meget og er et stort ønske for dig, og det gør bestemt ikke noget at din mor ser det.
Vær forberet på spørgsmål
Lige meget om du spørger din mor direkte, eller om du skriver et brev til hende, så vil hun sikkert have en masse spørgsmål, som hun gerne vil stille dig. Din mor har måske en masse tanker omkring, hvad det vil sige at være model, og hvilke fordele og ulemper, der kan være ved det. Prøv at være nysgerrig på, hvad hun tænker om det og spørge ind til, hvad der gør, at hun tænker som hun gør. På den måde kan i få en god snak, hvor du kan svare på hendes spørgsmål og I sammen kan blive klogere på, hvad det vil betyde for dig og hende, hvis du skal være model og til casting.
Det kan være, at din mor siger nogle ting, som du ikke er enig i, og hvis det sker, så prøv om du kan lade være meget at blive vred. Det er vigtigt, at I kan have en god samtale om det, hvis der skal være chancer for, at din mor vil bakke op om dit ønske, og det kan være svært at have en god samtale, hvis man er vred.
Jeg håber mine råd kan hjælpe til dig, hvordan du kan snakke med din mor, så du kan få hendes opbakning til din drøm om at blive model. Opbakningen fra din mor er meget betydningsfuld, for det kræver meget at være model, og det kan være en hård branche, og derfor er det rigtig rart at have en voksen, man kan snakke med og som kan støtte en undervejs.
Jeg ønsker dig pøj pøj med det hele.
De bedste hilsner Maren