Nakkeproblemer
brevkassespørgsmål af
Alberte
20 år
Hej lægebrevkasse
jeg har et problem med min nakke som er virkelig træls! For ca 2 uger siden begyndte min nakke at gøre ondt og jeg tror desværre at jeg selv er skyld. Jeg arbejder som  ssh-elev på et plejehjem og jeg har det med at få nogen nakke-skulder spændinger. Derfor begyndte jeg at lave nogen øvelser for st få dem væk. Bla lavede jeg den hvor man laver en lille pres med nakken ned mod den ene skulder, og den hvor man holder hænder på baghovedet og laver et lille pres med nakken nedad. Men jeg tror måske at jeg har fået lavet disse øvelser for meget eller forkert. det har ihvertfald resulteret i at jeg har fået pænt ondt i nakken! Det som om at jeg er kommet ind i en form for ond cirkel. Jeg mærker smerterne lidt mindre nu synes jeg ind for en uge siden. Men det gør stadigvæk ondt og jeg har tit hovedpine. For et par uger siden levede jeg bare af smertestillede piller. Men hvad skal jeg gøre for at bryde den onde cirkel. Skal jeg bare holde nakken i ro så vidt muligt? Skal jeg lave øvelser? Eller vil fysioterapi hjælpe?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du døjer med smerter i nakken som du ikke rigtigt kan komme af med.
Smerter i nakken i kortere perioder er jo normalt og sålænge der ikke er udstråling helt ud i armene og man kan bevæge arme normalt og har normal kraft, så er det som regel et helt ufarligt fænomen. Det lyder dog som om du har haft ondt så længe at det nok er en god idé at få nogen til at vejlede dig lidt. Man kan nemlig hurtigt komme til at kompensere på en uhensigtsmæssig måde så man får mere og mere ondt.
Jeg ville henvende mig til min praktiserende læge, der lige kan udelukke at der er noget man skal bekymre sig om og eventuelt få en henvisning til en fysioterapeut.
Jeg håber du kan bruge mit svar- god bedring!
Med venlig hilsen
Morten