Nervøsitet omkring mødom
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg har stadig ikke mistet min mødom, men jeg snakker med en fyr som jeg godt kan lide og som jeg på et tidspunkt gerne vil være sammen med, men han er meget erfaren seksuelt og det gør mig nervøs. Især fordi jeg er meget bange for smerter, da jeg har haft problemer med at gå med tampon, selv de helt små. Derfor er jeg bange for at jeg vil bløde, Og at det vil være alavet og ubehageligt. Ham jeg snakker med er ikke urolig for noget i den stil, og jeg har svært ved at fortælle ham om mine bekymringer. Jeg er generelt også bare utilpads med min krop, men jeg vil gerne, derfor er det træls at den frygt stopper mig.

Svar:
Hej du
Det er meget normalt at være bekymret omkring sin første gang, og jeg er glad for, at du har mod på at dele din bekymring med mig her i brevkassen.
Du skriver, at du er bange for at få smerter under sex, fordi du tidligere har haft svært ved at gå med tampon. Jeg går ud fra, at du her er bange for, at det kan gøre ondt, når han kommer op i dig. Jeg kan godt forstå, hvis du forbinder de to ting, fordi det sker det samme sted. Men der er stor forskel på at sætte en tør og ru tampon op og at få en glat og måske våd tissemand op. Det kan føles rigtigt ubehageligt at sætte en tør tampon op, særligt hvis man måske ikke bløder særligt meget. Det kan også være, at det at sætte tamponen op i sig selv kan være grænseoverskridende, hvis man har det lidt anstrengt med sit underliv i forvejen.
Det kan også godt gøre ondt, når man har sex første gang. Men det handler måske ikke så meget om det, at det kan føles ubehageligt på samme måde som tamponen eller være grænseoverskridende, fordi man selv skal gøre det.
En af de hyppigste årsager til, at sex kan gøre ondt, er i stedet, at man kommer til at spænde op i musklerne i underlivet, måske fordi man er lidt nervøs. Det kan gøre det svært at komme op i skeden, hvilket kan føles ubehageligt. I den forbindelse kan det være en god idé at huske at slappe af og trække vejret helt ned i maven, inden I går i gang. Det kan også være, at I kan skabe en hyggelig stemning ved fx at tænde lidt hyggeligt lys eller ligge med et blødt tæppe om jer.
En anden af de hyppigste årsager til, at det kan gøre ondt at have sex, er, at man ikke er våd nok i skeden. Hvis man ikke er våd nok, kan det også føles meget ubehageligt, at han skal op i dig. Her kan I med fordel bruge lidt glidecreme omkring skedeåbningen og på hans tissemand, så han nemmere kan komme op i dig.
Du skriver også, at du er bange for, at du vil bløde. Der er faktisk ikke særligt mange, som bløder, første gang de har sex, selvom man kan gå rundt med en anden opfattelse. Jeg tror, at der er mange, som har hørt skræmmehistorier om, at nogen man kender, er kommet til at bløde på lagenet, men det er ikke særligt ofte, at det faktisk sker. Det kan ske, at man kan bløde lidt fra små rifter i slimhinderne omkring og i skeden, og det er helt normalt, fordi der skabes friktion under samlejet. Men som udgangspunkt er det ikke meningen, at man skal bløde første gang - og man skal helst ikke bløde særligt meget, hvis det sker. Hvis det sker, at man bløder meget eller ofte under samleje, kan det være en god idé at få en snak med lægen om, hvad der kan være årsagen. Det kan være helt ufarligt, men det kan også være tegn på, at noget ikke er, som det skal være, og det kan kræve en gynækologisk undersøgelse at fastslå.
Selvom du skriver, at du har svært ved at dele dine bekymringer med ham, tænker jeg, at det kan være en god idé at fortælle ham om dem. Det tænker jeg, fordi det måske kan være med til at gøre dig mere tryg ved at have sex med ham, hvis du ved, at han er opmærksom på dig, og på at det gerne skal blive en god oplevelse for jer. Det kan også være, at han kender til noget, I kan gøre, for at du bliver mere afslappet omkring det. Sex kan også ofte være lidt akavet de første par gange, indtil man lærer hinandens kroppe og lyster at kende, og det er helt normalt. Det er måske også noget af det, som er med til at gøre sex til en meget intim og rar oplevelse for mange.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du efter at have læst det føler dig lidt bedre klædt på til din første gang.
De bedste hilsner,
Marie