Nye/Flere Venner

brevkassespørgsmål

Nye/Flere Venner

brevkassespørgsmål af
E
12 år
Oprettet 5 år 8 måneder siden

Hej, jeg er en pige på tolv år som gerne vil have nogle nye/flere venner, da jeg føler mig lidt alene nogle gange. Problemet er bare at jeg er ret genert og ved ikke hvordan jeg skal få nye venner, derfor ville jeg spørger om I/du havde nogle gode råd/tips til at få venner? Kh. Mig.

Svar:

Kære dig!

Hvor er det godt, du skriver. Jeg tror, rigtig mange unge, går rundt med samme følelse, så på den måde, er du måske slet ikke så alene alligevel. De fleste mennesker har et ret stort behov for at have andre mennesker i deres liv, og venskaber betyder derfor enormt meget. Derfor er det også en helt naturlig følelse, det at gerne ville have flere venner og nogle gange føle sig alene. For nogle virker det let at få nye venner, og for andre kan det være lidt svært, for eksempel fordi man er lidt genert, som du også besrkiver.

Der er mange forskellige måder at få venner på. De fleste får nok et par venner i skolen, fordi det kan være lettere, når man er sammen hver dag. Måske du kan prøve at sætte dig ved siden af en anden end du plejer? Du kan også prøve at spørge en fra din klasse, om de har lyst til at lave lektier sammen eller noget en dag. Man kan også få venner ved at gå til en fritidsinteresse, for eksempel billedkunst eller fodbold eller teater. Der kommer man hurtigt tæt på hinanden, fordi man laver noget sammen. En anden måde at få nye venner på er gennem de sociale medier. Det kan noglegange være lettere at starte en samtale over skrift, fordi man ikke bliver så selvbevidst, og fordi man har tid til at tænke over, hvad man skriver. Det kan for eksempel ske gennem et spil eller sociale medier som instagram. "Digitale venner", eller hvad man kan kalde det, kan sagtens hjælpe på ens følelse af ensomhed, selvom man måske aldrig møder dem i virkeligheden. Du skal også være meget velkommen til at komme forbi gruppechatten her på Cyberhus, når den åbner igen efter sommerferien. Der er en masse andre søde unge, som måske også kan give nogle gode råd til, hvordan man finder venner!

Jeg håber, du kan bruge mit svar!

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål