Nytår
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg overvejer at holde nytår da mit kæreste og jeg har venner som ikke kender hinanden og derfor eller skulle til hver vores sammenkomst. Min kæreste vil invitere sin veninde Jeg vil invitere min studiegruppe og deres kærester det er dem vi holdte med sidste år. Dilemmaet er at en i min studiegruppe ikke rigtig svare når vi ellers har prøvet at snakke om hvorvidt vi skal holde nytår sammen igen, desuden så virkede hendes kæreste ikke tilfreds med selvskabte og min kæreste synes at hun er lidt træls. Skal jeg bare invitere alle de overnævnte? Så bliver vi 7 mennesker Kan jeg invitere uden spisning? Og hvornår skal folk så komme? Skal jeg planlægge nogle lege aktiviteter? Jeg overvejer noget ala stormester

Svar:
Kære du.
Det lyder som om, du står i en lidt udfordrende situation. Hvis du er i tvivl om hvorvidt alle vil trives sammen, kan du overveje inden nytår at invitere dem i små grupper, fx din studiegruppe og deres kærester en weekend og din kærestes veninde en anden weekend. På denne måde kan du se hvordan kemien evt er mellem folk.
Du kan sagtens invitere uden der behøver være spisning og i stedet kan du overveje bare at servere fx nogen snacks. Husk at gøre det klart i din invitationen, hvorvidt der vil være spisning, så folk kan justere deres forventninger.
Hvornår folk skal dukke op, afhænger af dine og dine gæsters præferencer. Du kan fx angive et tidspunkt også lade folk vide, evt kan du også nævne, at de er velkomne til at komme og gå som de ønsker. Bare husk at holde kommunikationen åben med folk og vær åben for deres evt forslag. Lav evt en samtale-gruppe på facebook hvor i kan tale sammen der.
Når det kommer til aktiviteter, kan du sagtens planlægge nogle sjove spil eller aktiviteter, men husk også i ikke nødvendigvis behøver lave aktiviter sammen heletiden, det kan jo også være en god ide at give plads til folk kan sidde og snakke sammen og bare slappe af- nytår skal jo helst også være en hyggelig stund. Stormester eller andre brætspil kan være en god aktiviter, da de kan skabe sjov og samtidig fungere som en “icebreaker”.
Jeg vil runde af med at sige det vigtigste er at du ikke overtænke det hele for meget, tag det stille og roligt og planlæg i dit eget tempo sammen med din omgangskreds.
Håber mit svar kan hjælpe dig lidt, og jeg vil ønske dig held og lykke med din festplanlægning.
Venlig hilsen Kylie.