Onani
brevkassespørgsmål af
Naja
11 år
jeg kan godt lide at onanere men jeg kan ikke finde noget at gøre det med og jeg har ingen kondomer. Kan man bruge andet som der ikke skal kondomer til?... og mine forældre må ikke finde ud af det... kh the girl

Svar:
Hej Naja
Onani er helt naturligt, og faktisk også ret sundt. Gennem onani, kan man nemlig lære sig selv og sin krop bedre at kende. Det er meget forskelligt hvad der er rart, fra person til person, så det med hvad der lige kunne fungere for dig er svært at sige. Jeg vil ikke anbefale dig at komme noget op, uden at komme et kondom på. Det handler om at du ikke kommer ting op, som har fremmede bakterier, der kan skade dig. Så hvis du bruger ting til at komme op, er kondom altså bare en god ting.
Hvis kondom bare er umuligt, kan du bruge fingrene i stedet. Sørg for at vaske hænderne godt, og klip dine negle så du ikke kommer til at kradse dig. Du kan også afprøve andre måder at onanere på, hvor det ikke handler om at komme ting op, men hvor du har mere fokus på at stimulere omkring klitoris
Mange hilsner - Tanja