Onani

brevkassespørgsmål

Onani

brevkassespørgsmål af
M
22 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Hey,

jeg prøver at stoppe med onanere, men har hele tid lyst til det! Hver gang når jeg er færdig med at onanerer, så siger jeg til mig selv det var sidst gang, det skal går en periode før jeg gør det igen!

men dagen efter så sker det automatisk igen, og siger det samme igen til mig selv!

Hvordan kan jeg stop det? Eller hvordan kan jeg undgå at onanrere for meget i hvert fald.

mvh Miki

Svar:

Hej Miki,

Godt at du skriver herind. Det lyder meget frustrerende for dig, at du ikke kan stoppe med at onanere. Først og fremmest tænker jeg, at det kunne være en god idé at prøve at spørge dig selv om, hvorfor du gerne vil stoppe? For nogle er onani skamfuldt eller et tabu, eller man kan føle, at det tager overhånd og kommer ud af kontrol. Det er helt normalt at onanere, det er en måde at udforske sin egen krop på og finde nydelse. Det er ikke muligt at onanere for meget, og kun i sjældne tilfælde bliver onani og brug af porno så problematisk og kommer til at fylde så meget, at det går udover ens hverdag og sociale liv. Sådan lyder det ikke umiddelbart i dit tilfælde. Så længe det ikke gør ondt at onanere, er der ikke noget skadeligt ved det. Mange fyre onanere én gang om dagen, mens andre gør det oftere eller mindre. Det er meget forskelligt. Når man tilfredsstiller sig selv, udløses der en masse hormoner og signalstoffer i hjernen, som giver en god og rar fornemmelse, og det er med til at øge vores velvære og sænke bl.a. stress. Derfor er onani faktisk sundt.

Ens lyst til onani og hvordan man onanerer kan ændre sig igennem hele livet. Måske er du lige nu et sted i dit liv, hvor det føles rigtig dejligt at onanere meget, og så tænker jeg, at du kan prøve at give efter for det, så du ikke skal bruge en masse krudt på at prøve at holde dig fra det og tænke, at det er forbudt. Det virker til, at det kun leder til, at du måske føler, at du fejler hele tiden, og det er bestemt ikke en sund eller nyttig tankespiral.

Hvis du alligevel synes, at du onanere mere end, hvad du har lyst til, så kan du søge hjælp hos din egen læge. Du kan læse mere om onani for fyre lige her på Sexlinies hjemmeside.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål