Onani
brevkassespørgsmål af
Johannes
13 år
Hey jeg skriver fordi jeg er begyndt at onanere. Men jeg gør det måske lidt hårdt eller noget, men jeg får ofte ondt i maven nogen timer efter mit sed eller hvad det er ikke hvidt men bare gennemsigtig. Tør ikke gå til en LÆGE. MVH Johannes

Svar:
Kære Johannes
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Der er rigtig mange unge i din alder der ikke er så glade for at skulle gå til læge med ting de føler er "pinlige", og det er jo heller ikke sikkert det er nødvendigt altid. Netop derfor er det så fint at du skriver til brevkassen, så kan vi hjælpe dig med at tage en vurdering af din problematik :) Så sejt at du skriver her!
Når du onanerer, så er det sæd som er væsken der kommer ud, den kan veksle i konsistens og farve. Onani er ikke farligt, men skal selvfølgelig ikke gøre ondt. Typisk vil selve udløsningen, når du "kommer", giver opspænding af dine muskler i bækkenbunden, måske det er denne ømhed du kan mærke nogen gange efter.
Jeg tænker som udgangspunkt dog ikke at dine mavesmerter og onani har sammenhæng, jeg synes du skal se det an. Så længe du ikke har andre symptomer og det går over af sig selv, så er jeg ikke bekymret. Jeg håber det besvarede dit spørgsmål,
mvh læge Julie B