online venner

brevkassespørgsmål

online venner

brevkassespørgsmål af
Ham den mærkelige
17 år
Oprettet 8 måneder 3 uger siden

Hej cyberhus Jeg har altid følt mig anderledes og jeg har aldrig haft venner i skolen. Jeg har til gengæld gode online venner og det har jeg det godt med for jeg er blevet mobbet hele mit liv så jeg stoler ikke på andre når jeg møder dem. Har bare oplevet for meget lort. Vi laver en masse ting sammen, og de er der altid når jeg har brug for dem. Men mine forældre synes ikke mine venner er ægte fordi vi kun ses online. De kan bare ikke forstå det så hvordan kan jeg få dem til at forstå at jeg har rigtige venner. Jeg er lige startet på gymnasiet og de presser hele tiden for at jeg skal prøve at få venner der og de forstår ikke at jeg ikke har lyst.

Svar:

Kære du.

Det lyder som om, at det er nogle gode venner du har fundet online, som er der for dig. Det har så stor betydning, at man har nogle omkring sig, som man kan gå til og man kan dele ting med, uanset om det er nogle man kender fysisk fra ens hverdag eller om det er online. Så jeg kan godt forstå, at det er svært, at dine forældre ikke forstår, at dine online venner faktisk er dine rigtige venner, og at de venskaber er lige så ægte og meningsfulde, som hvis de var fra den fysiske verden.

Dine forældre er vokset op i en anden tid end dig, hvor der ikke var samme mulighed for at møde andre online. Derfor kan det være svært for mange forældre at forstå, at de personer man kan skrive med online, kan udvikle sig til venskaber. De har kun oplevet at få venner på én måde, og det er måske den eneste måde i deres verden. Men sådan er det bare ikke for dig, og for mange andre unge. Men jeg kunne forestille mig, at de presser på for, at du skal få venner på dit gymnasie, fordi de ønsker dig det bedste, og er måske bekymret for, at du ikke har det godt, hvis du ikke har venner du kan ses med fysisk. Så jeg forestiller mig, at de presser på af omsorg og kærlighed til dig. Det lyder dog til, at du har nogle dårlige oplevelser fra relationer tidligere, hvor du er blevet mobbet. Mobning er virkelig voldsomt at være udsat for, og de oplevelser kan sætte sig i en i mange år og gøre, at man har svært ved at stole på andre, som du også selv skriver. Så det giver bare rigtig god mening, at du prøver at passe på dig selv, og ikke har den store lyst til at få venner på dit gymnasie.

Jeg tror, at det er vigtigt, at du - måske endnu en gang - prøver at snakke med dine forældre om, hvad det er der gør, at du ikke har lyst til at få nye venner på dit gymnasie. Det kan måske handle om, at du er bange for at blive afvist, at blive skuffet, eller måske blive mobbet endnu en gang, så du derfor passer på dig selv. Måske noget helt andet? Måske ved de slet ikke, hvordan du har det og hvilken betydning det har for dig, at du er blevet mobbet og har følt dig anderledes end alle andre?

Hvis I kan have nogle gode snakke om det, så er det måske nemmere for dem at forstå, hvorfor dine onlinevenner betyder så meget for dig. Jeg tror, at de er nødt til at forstå hele sammenhængen for at kunne forstå betydningen af dine online venskaber. Måske kunne det give mening, at de møder dem eller taler med dem? Det kan måske give dem en tryghed at have set dem eller hørt deres stemme, for på den måde bliver de mere virkelige for dem. Ligesom hvis man har en ven med hjem efter skole. Og så kan det forhåbentlig hjælpe dem med at forstå, at dine online venskaber er reelle og betydningsfulde for dig.

Jeg kan sagtens forstå, at du passer på dig selv ift. at møde nye mennesker på dit gymnasie. Det er helt okay at du tager din tid med at opbygge nye relationer. Når man starter på gymnasiet er det godt at bruge lidt tid på at lande i alt det nye. Der er nye fag, nye lærere, nye klassekammerater, nye måder at gå i skole på osv. Alt er nyt. Og hvis du samtidig føler dig presset til at få nye venner, så kan det hele hurtigt blive meget overvældende og presset. Når du har vænnet dig til din nye hverdag, kan det være, at du føler dig mere klar til at deltage i noget af det sociale, hvis du altså oplever, at det giver mening for dig.

Venskaber kommer i mange forskellige former, og det er helt okay at have onlinevenner, der er de vigtigste for dig. Du er den bedste person til at vide, hvad der er rigtigt for dig, og hvad der giver dig en følelse og oplevelse af værdifulde venskaber.

Her til sidst vil jeg lige nævne, at hvis du oplever, at de oplevelser, du havde med mobning tidligere stadig påvirker dig, så kan det være en idé at finde nogle at snakke med det om. Det kan fx være online i en rådgivning som vores eller hos andre. Gruppechat.dk har fx en gruppechat med unge, der handler om at føle sig anderledes. Måske kunne det være godt at skrive med andre unge helt anonymt?

Jeg håber, at du får nogle gode snakke med dine forældre, så de forhåbentlig kan indse, hvor meget dine online venner betyder for dig, og at de er værdifulde venskaber.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål