Brors bedste ven

brevkassespørgsmål

Brors bedste ven

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 7 måneder siden

Hej. For omkring en uge siden havde min storebror sin bedsteven, som vi har kendt siden vi var helt små, på besøg. ( De er begge 1 år ældre end mig ). Han har altid været sød og hjælpsom, men den nat da han skulle sove hjemme hos os var han det modsatte. Midt om natten bankede han på min dør og uden svar kom han bare ind. Han gik over til mig og begyndte at røre ved mig. Jeg tror jeg var i chok, for jeg kunne ikke få mig selv til at sige noget. Og næste dag lod han som ingenting. Jeg er virkelig bange for ham og om han har gjort det mens jeg sov. Skal jeg sige det til min familie eller hvad skal jeg gøre? Ser ham næsten hverdag, så håber i kan hjælpe mig.

Svar:

Kære du

Tusind tak for din henvendelse – jeg er rigtig glad for, at du skriver.

Der er en rigtig ubehagelig oplevelse, han har udsat dig for, og jeg er rigtig ked af at det er sket for dig. Andre må ikke gøre seksuelle ting mod én, når man ikke ønsker det eller ikke har sagt ja til det.

Din reaktion med at blive helt ”lammet” i situationen er en meget almindelig reaktion, som jeg ofte hører beskrevet, når jeg taler med mennesker, der har været udsat for forskellige former for overgreb. Så du skal vide, at din reaktion den nat er normal og naturlig.

Mange oplever forskellige reaktioner efter en sådan svær oplevelse. Man kan ikke tale om rigtige eller forkerte reaktioner, det er forskelligt fra en person til en anden. Men oplever du, at du siden den nat har haft tanker eller følelser, som du ikke plejer at have, eller ting du plejer at gøre, pludselig er blevet svære – så er det fordi du er blevet udsat for noget, du ikke burde være blevet udsat for – og på ingen måde fordi der er noget forkert ved dig.

Jeg tænker, at det allervigtigste lige nu er, at du deler dette med nogen. En voksen, du har tillid til. Jeg tænker, det kunne være rigtig godt at tale med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig i denne svære situation, særligt hvis han fortsat kommer hjemme hos jer.

Har I brug for professionel vejledning, eller har du eller dine forældre spørgsmål, vil jeg meget gerne hjælpe jer, og evt. henvise jer til, hvem der kan hjælpe – det afhænger nemlig af, hvor I bor i landet. I kan kontakte mig på tlf. 78 46 48 35 (Center for Voldtægtsofre, Aarhus Universitetshospital). Jeres praktiserende læge vil også kunne vejlede jer i, hvor I kan få hjælp

De bedste hilsner

Ina

Psykolog

Center for Voldtægtsofre

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål