P-piller, hvornår virker de sådan rigtigt?
brevkassespørgsmål af
L
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 år og har en kæreste på snart 10 måneder. Jeg startede på p-piller for snart en måned siden, og har tænkt meget over det og googlet en masse omkring det, men kan ikke rigtig finde et præcist svar.. Vi dyrker sex regelmæssigt og vi vil rigtig gerne prøve at han kommer i mig istedet for at skulle trække ud. Er det ikke rigtigt at man skal tage dem i en hel cyklus før de rigtigt går igang? Er jeg stadig beskyttet i de 7 dage jeg ikke tager dem? Hvornår må han komme i mig, altså hvor længe skal jeg/vi vente endnu? Er det meget risikabelt? Er der noget man skal passe på med? Er det forskelligt fra hvilke p-piller man er på? Hvis det skulle betyde noget er jeg på malonetta pillerne og tar 21 piller også 7 dages pause.

Svar:
Hej L,
Det er super godt, du spørger, når du er i tvivl. Og jeg kan godt forstå det, for det kan være lidt svært at finde rundt i, hvordan og hvornår man er beskyttet.
Jeg vil svare dig, så godt jeg kan.
Det er rigtig fint, at I er opmærksomme på, at du måske ikke er helt beskyttet på dine p-piller og I derfor tager nogle forbehold, som at han fx trækker sig ud, inden han kommer. Det nedsætter også risikoen for graviditet, men det er stadig ikke en sikker metode, da der kan være sædceller i præspermen. Det er blot for at gøre opmærksom på det.
Når det kommer til p-piller og hvornår man er beskyttet efter, man begynder at tage dem, afhænger af, hvornår i sin cyklus, man starter på p-pillerne. På hjemmesiden Practio kan man læse om forskellige spørgsmål, der drejer sig om p-piller, og det er også her, jeg vil henvise mine svar til.
Hvis du starter med at tage p-piller, inden for de første 5 dage, siden den første dag i din menstruation, så vil du være beskyttet mod graviditet med det samme. Hvis du derimod starter senere end 5 dage efter den første dag i din menstruation, er du ikke beskyttet med det samme, og skal defor benytte anden for for prævention i de første 7 dage på p-piller - fx kondom.
Du skriver, at du har taget p-piller i en måneds tid nu, derfor tænker jeg, at såfremt du har taget dem, som du skulle og har husket at tage dem hver dag på nogenlunde samme tid, så burde du være så beskyttet som muligt på p-piller. Practio skriver, at hvis du tager dine p-piller korrekt, så er beskyttelsen 99,9% - også på dine p-pillefrie dage. Det er vigtigt, at du efter de 7 p-pillefri dage husker at starte på en ny pakke - ellers er du ikke fuld beskyttet.
Kort og godt er mit svar, at så længe du husker at tage dine p-piller korrekt, så er du beskyttet mod graviditet.
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål. Hvis du stadig er i tvivl eller har brug for mere bekræftigelse, så er det en god idé at tale med din læge om det. Det er din læge, der udskriver recepten på p-piller til dig, og din læge kan derfor også guide dig i præcis, hvordan de skal tages.
Du er velkommen til at skrive igen eller til at logge på vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig.
De venligste hilsner,
Kathrine.