PanSexual
brevkassespørgsmål af
Caroline
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år. Jeg er meget tiltrukket af piger, men er lige kommet ud til familie og venner som Pansexuel. Jeg har ofte drømme om at have sammenleje med piger. når men, jeg tror jeg er fuldt ud til piger, men syntes stadig drenge kan være meget søde! Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Caroline,
Dejligt at høre, at du er åben og ærlig omkring din seksualitet. Og sejt af dig, at du er sprunget ud over for din familie og dine venner.
Som jeg forstår dit spørgsmål, så er du i tvivl om hvad du skal gøre, fordi du lige er sprunget ud som panseksuel, men egentlig føler dig mere homoseksuel. Det er den forståelse jeg vil besvare dit spørgsmål ud fra.
I teenageårene er det helt normalt at eksperimentere med sig selv og sin seksualitet. Man prøver sine seksuelle grænser af og finder sine seksuelle præferencer. Mange gør sig både homo- og heteroseksuelle erfaringer og bliver på den måde klogere på, hvad og hvem de er til. Eftersom du er 13 år gammel tænker jeg, at du måske ikke helt er landet i din seksualitet endnu. Måske har det til en start føltes som om at du var panseksuel, men nu føles det mere som om du er homoseksuel. Det kan være det bliver ved med at føles som om du er homoseksuel, men det kan også være det ændrer sig igen. Der er intet unormalt i at være på en rejse igennem sin seksualitet inden man lander der, hvor det føles rigtig for én. Faktisk er det en del af en sund og naturlig seksuel udvikling, at man udforsker sig selv og sine præferencer. Derfor tænker jeg heller ikke, at der er nogen, der vil synes der er noget mærkeligt i, at du først har sagt du var panseksuel, men nu siger, at du er fuldt ud til piger.
Du skriver, at du tror du er fuldt ud til piger, men stadig synes drenge er søde. Jeg kan ikke helt tolke, om du synes drenge er søde på vennemåden eller på kærestemåden. Hvis det er på kærestemåden kan det måske være et udtryk for, at "homoseksuel" heller ikke er den helt rigtige label til dig. Måske er du faktisk panseksuel? Måske er du biseksuel? Måske har du en helt tredje seksualitet? Det er svært at sige, og måske er det også for tidligt at sige noget definitivt om det.
Der er intet i vejen med ikke at være 100% sikker på sin seksualitet som 13-årig. Der er rigtig mange, der har det sådan, og sådan må man gerne have det. Det vigtigste er, at du lytter til dig selv og mærker efter i dig selv, hvad det er du gerne vil og hvem det er du gerne vil være sammen med. Og så kommer det sig måske i virkeligheden ikke så nøje, præcis hvad det er for et label, der passer på dig. Så længe du har det godt.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis jeg har misforstået dit spørgsmål eller der er andet du gerne vil spørge om, er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Siv