Plejefamilie er det muligt?
brevkassespørgsmål af
anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 som har det rigtig skidt. Jeg har kæmpet med depression i et godt stykke tid nu og det er begyndt at blive rigitg farligt for mig. Jeg vil helst ikke gå i detaljer. Jeg har det ikke særlig godt hvor jeg bor, og alt min tid bliver brugt indedøre foran min computer. Jeg har læst en del omkring plejefamilier, da min familie og jeg ikke fungere og der har været et par voldelige episoder igennem tiden.
Jeg passede/trænede en hest i 2016-2017 som gjorde min hverdag værd at komme igennem, da jeg mistede den faldte min verden i stykker. Det sidste år har været rigtig slemt for både mig og folk omkring mig.  Jeg tror at miste hesten byggede en stor start på min depression. Jeg har prøvet at forsætte min drøm med heste men alt faldt fra hinanden da flere dårlige episoder poppede op, og jeg begyndte at ændre mig på den dårlige måde. Lige nu vil jeg virkelig bare gerne væk fra mit gamle liv og starte et nyt et andet sted. Forhåbentlig kan jeg arbejde med heste igen.
Så jeg ville høre om nogle herinde kunne hjælpe mig, eller fortælle mig hvordan jeg kan finde en plejefamilie, væk fra sjælland.

Svar:
Kære du.
Det lyder til, at du har nået et punkt, hvor du simpelthen har fået nok, og gerne vil have noget hjælp til at få det bedre, og det lyder til, at du er rimelig klar på, hvad der potentielt skal til for, at du får det bedre. Det er rigtig sejt af dig, at du har overskud til at række ud efter hjælp ved at skrive til os her. Det er vigtigt at gøre, når man har det svært, så jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Jeg er ked af at høre, at det ikke fungerer med din familie. Men som du forhåbentlig også ved, så er det på ingen måder acceptabelt med vold, så når du siger, at du gerne vil væk, så tror jeg på, at der er en grund til det. Desværre er det ikke nødvendigvis ligetil at komme i plejefamilie. Der er nogle retningslinjer fra kommunens side, der skal følges, som kan tage tid. Men det afhænger fuldstændig af situationen. Så derfor synes jeg, at du skal kontakte børne-ungerådgivningen i din kommune og fortælle, hvad der foregår derhjemme og hvordan du har det. Det er nemlig første skridt til at kunne komme i plejefamilie. De fleste kommuner har en anonym ungerådgivning, som du kan henvende dig til, men du kan også bare ringe til din kommune, og så kan de henvise dig til den afdeling, du skal have fat på. Det der ofte vil ske er så, at kommunen gerne vil holde nogle møder med dig, og også din familie, bl.a. for at se, om jeres problemer kan løses. Hvis ikke, så vil der ofte blive lavet en undersøgelse af problemerne, og derefter tager kommunen stilling til om en plejefamilie er løsningen. Det kan også sagtens være, at det ikke er det, der kommer til ske, men det er i hvert fald ofte sådan proceduren er. Hvis de vurderer, at det ikke er sikkert for dig at være hjemme ved dine forældre, så kan det være, at der vil blive rykket hurtigere fra kommunens side.
For mange kan det føles som en stor ting at skulle kontakte kommunen, så hvis du har det sådan, kan det være, at du skal snakke med en voksen tæt på dig, som du har det godt med, og som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen og som kan tage med dig til et møde? Det kan være en lærer, eller måske en voksen fra det sted, hvor du passede hesten. Hvis der ikke er en voksen tæt på dig, som du er tryg ved, skal du vide, at du altid kan få en bisidder til at tage med dig til et møde ved kommunen. En bisidder er en uddannet socialrådgiver, som kan hjælpe med at svare på spørgsmål og sikrer, at dine rettigheder bliver overholdt. Du kan læse mere om det tilbud fra Børns Vilkår her
Udover at tale med kommunen, så kan det måske også være en idé at tale med en anden voksen om, hvordan du har det? For depression er rigtig hårdt at være igennem, og det er vigtigt, at man får hjælp til at komme igennem det. Så det kan måske også være en idé at snakke med din læge om, hvordan du har det, og om der er noget behandling, der kunne være godt for dig?
Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor, men måske du bor i en af de kommuner, hvor der er en lokal Cyberhuschat. For her sidder der medarbejdere fra kommunen, som kender alt til de tilbud der er i kommunen, og hvis du bor i en af kommunerne, kan du måske få hjælp til, hvad du kan gøre og hvem du skal i kontakt med. Du kan finde en oversigt her. Du er også meget velkommen i Cyberhus' egen chat til en snak om, hvad dine muligheder er.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og har mod på at kontakte din kommune til en snak om, hvad dine muligheder for at komme i en plejefamilie er. Det sidste jeg vil sige til dig, at du endelig skal holde fast i dine drømme om at arbejde med heste, særligt når alt ser sværest ud, for det lyder til, at det var noget, der virkelig gjorde dig glad, og det er vigtigt at have drømme og håb, når man går igennem en svær tid.
De bedste hilsner
Karoline