POCD frygter
brevkassespørgsmål af
Sara
16 år
Hej Cyberhus,
jeg har gået til psykolog i nogle måneder nu, og jeg kæmper rigtig meget med pocd, altså frygten for at være pædofil. Det er lige sket en hændelse som jeg ikke føler at jeg kan fortælle min psykolog, da jeg faktisk heller ikke stoler særlig meget på hende, men af grunde kan jeg ikke få en ny.
Jeg var i lang tid bange for at onanere, hvilket jeg så faktisk gjorde igen, hvor jeg fandt en erotisk historie frem da billeder ikke gør’ noget for mig. midt i det poppede et billede op af en “glat mave”. Og jeg ved godt at tanker og billeder popper op uden at de betyder noget, men det gik mig bare helt vildt meget på, da jeg læste en artikel for lang tid siden om at en mand fandt ud af, at han var pædofil fordi han blandt andet ikke kunne lide muskler men bare glatte overflader osv. jeg fortsatte med at onanere, men fik det virkeligt dårligt efter fordi jeg aner ikke hvad sådan et billede skal betyde. Også fordi at det føltes som om, at i øjeblikket havde jeg det fint nok med det. Det var ikke engang fordi det direkte var et barn, men jeg er så forvirret og bange, og jeg har ikke lyst til at fortælle nogen om det.
en del af mig siger bare at jeg går for meget op i det, men en anden del siger at der er mere bag det end jeg tror. Jeg vil bare ikke være pædofil.

Svar:
Kære Sara
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det her er noget, som du synes er svært at dele med andre, da pædofili er noget, som er omgivet af et ret stort tabu. Det er derfor virkelig godt, at du er kommet, for der er hjælp at hente.
Jeg vil gerne starte med at gøre det helt tydeligt, at der er stor forskel på POCD og det at være pædofil. Ved POCD er man utrolig utilpas, har det skidt med og frygter virkelig de her tanker, og det fylder ofte så meget, at man stopper med at gøre ting, hvor man frygter, at de her tanker kommer i spil. Pædofili er derimod, når man finder stor nydelse og derfor også opsøger situationer, hvor man på en eller anden måde kan opleve seksuel tilfredsstillelse på bekostningen af et barn. Altså er der stor forskel, og selvom man oplever POCD, så er man ikke nødvendigvis pædofil eller kommer til at blive det.
Når det så er sagt, så skriver du, at du i øjeblikket havde det fint nok med tanken, og derfor kan jeg også godt forstå, at du bliver forskrækket, og at du efterfølgende har haft det dårligt med det. Du skriver dog også, at du er i tvivl om, du lægger for meget i det, og jeg tænker, at svaret måske er mere både-og end det er enten-eller. For på den ene side så tænker jeg ligesom dig, at da det ikke direkte er et barn du har tænkt på men en glat mave, og en glat mave kan også bare være et udtryk for en præference, du har i forhold til udseende, som også godt kunne findes hos voksne mænd eller kvinder. Nogle er til store muskler, mens andre er til det lidt mere spinkle look, og det er der ikke noget galt i. Så på den måde så tænker jeg, at det er måske er en god idé at slå lidt koldt vand i blodet. Men som sagt så kan jeg også godt forstå din bekymring, fordi jeg kan heller ikke garantere dig, at det er ingenting, idet ting kan udvikle sig. Lige præcis derfor så tænker jeg dog, at det allervigtigste det er, at du faktisk er opmærksom på det, og at du godt ved, at pædofili ikke er okay. Det er altid en rigtig vigtig styrke, at man har noget indsigt i sin egen situation, og at man er opmærksom på sådan nogle ting her, selvom de er ubehagelige.
Jeg tænker også, at det er vigtigt at få sagt, at det lige nu er tanker, og man må tænke lige præcis de ting, man har lyst til. Det bliver først ulovligt, når man begynder at handle på sine tanker f.eks. ved at opsøge eller at se børneporno eller ved selv at gøre noget ved et barn. Så der hvor du står nu, har du intet forkert eller ulovligt gjort. Det gør det ikke nemt, men jeg håber, at det måske kan gøre det lidt nemmere at snakke med nogen omkring de her tanker. Du skriver, at du ikke føler, at du kan fortælle det til din psykolog, da du ikke stoler på hende, og selvom jeg vil anbefale dig det, så kan jeg godt forstå, hvis det måske lige nu føles som et for stort skridt. Derfor tænker jeg, at det måske kunne være et alterntiv at tage kontakt til et samarbejde som hedder Bryd Cirklen. Her kan man få lov at snakke med professionelle mennesker, som kan hjælpe, hvis man har seksuelle tanker om børn. Igen så vil jeg gerne gøre det tydeligt, at det ikke er fordi, jeg siger, at det er det, du har, men frygten for at det kan blive til decideret seksuelle tanker om børn virker til at fylde rigtig meget for dig, og derfor kunne det måske være rart at få en snak med nogen, som ved rigtig meget om emnet, og som kan hjælpe dig på vej.
Jeg håber, at mit svar kan give dig lidt ro i maven, for selvom jeg godt kan forstå, at du er bekymret, så mener jeg det, når jeg siger, at det er en rigtig god ting, at du er opmærksom på de her tanker, så hold fast i det, og hvis du kan mærke, at der er noget, som ændrer sig, eller noget som føles svært at kontrollere, så søg hjælpen, og husk på, at dem som arbejder med det her, de er vant til det, og de vil rumme dig og de tanker, du har, og de ved hvad der skal til, for at komme ud på den anden side.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Hilsen Amanda