problemer med at komme
brevkassespørgsmål af
Oliver
20 år
Hej nu har jeg været seksuelt aktiv siden jeg var 15 år, men jeg har aldtid haft problemer med mit sperm når jeg onannere eller har sex, når jeg for ogasme kommer der adrig noget sperm ud, kun en gang imellem, det er faktik blivet være jo ældre jeg er blivet, ved ikke hvor normalt det er, jeg har bare altid følt det var lidt underligt?
ud over det har jeg også aldtid haft problemer med og få ogasme når jeg har sex, for det meste for jeg slet ikke ogasme under sex med en undtagelse en gang imellem hved ikke rigtig hvad der sker?

Svar:
Hej du
Der kan være mange grunde til, at der ikke kommer nogen sædafgang eller orgasme. Det kan handle om både fysiske og psykiske ting så som præstationsangst, træthed, usikkerhed, sygdom eller andet. Så jeg ved desværre heller ikke rigtigt, hvad der sker, når du ikke kan komme eller få orgasme. Men jeg tror til gengæld heller ikke, du er den eneste, som går rundt med det problem.
Hvis du er bekymret for, at der kan være noget galt med dig eller din krop, kan det være, at du skal tage en snak med lægen for at få afklaring. Det er aldrig rart at gå og bekymre sig, særligt ikke hvis der er en mulighed for at få det undersøgt.
Hvis du tænker, at det kan hænge sammen med fx præstationsangst, kan det være, at du skal prøve at få et mere afslappet forhold til onani og sex. Ofte kan præstationsangst opstå, når man har nogle forventninger til sin egen præstation, som man ikke oplever, at man kan indfri. Hvis du oplever at få det sådan sammen med din partner, kan det være, at I kan prøve at tale om jeres forventninger til sex, og hvordan I hver især oplever jeres sexliv. Så kan du få be- eller afkræftet, om du har grund til at bekymre dig.
Det kan også være, at du har svært ved at komme, hvis du bekymrer dig meget om netop det at komme. Så kan de bekymrede tanker komme til at tage over og fjerne fokus fra det, du er i gang med, nemlig enten at onanere eller have sex. Det kan være, at du skal øve dig i at pirre dig selv og have fokus på følelsen af at blive stimuleret.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner,
Marie