Pubertet đŸ«€

brevkassespÞrgsmÄl

Pubertet đŸ«€

brevkassespÞrgsmÄl af
Amelia
11 Ă„r
Oprettet 1 Är 2 mÄneder siden

Min mor bliver ved med at sige “det er SÅ dejligt at du ikke er kommet i puberteten endnu” men det gĂžr mig lidt usikker fordi jeg er tydeligvis kommet i puberteten . Forleden fandt jeg ud af at der var kommet lidt hĂ„r under mine arme og pĂ„ min tissekone. Jeg har enda sagt til min mor at der er 2 i min klasse og 2 fra parrallellklassen der har fĂ„et menstruation. Det er SÅ obvious at jeg ER kommet i puberteten. Vi begyndte at tale om det her fordi at der er uge SEX i skolen og sĂ„ sagde jeg til min mor at jeg havde ingen spĂžrgsmĂ„l til Nanna’s pubertets brevkasse (min skolepsykolog’s brevkasse) Plz hjĂŠlp mig pĂ„ en eller anden mĂ„de

Svar:

KĂŠre Amelia

 Hvor er det godt du skriver ind og fÄr lettet dit hjerte, det er fÞrste skridt mod ar fÄ det bedre- sÄ flot!

 Det lyder som om, at din mor mĂ„ske ikke helt har opdaget/forstĂ„et, at du allerede er begyndt pĂ„ puberteten. MĂ„ske har hun ikke lagt mĂŠrke til de forandringer, der er sket med dig og din krop, og derfor er det vigtigt at du fortĂŠller hende det pĂ„ en tydelig mĂ„de. Du kan prĂžve at sige til hende: "Mor, jeg tror ikke du har opdaget det endnu, men jeg er faktisk begyndt pĂ„ puberteten. Jeg har fĂ„et hĂ„r under mine arme og pĂ„ min tissekone”

 Det er ogsÄ vigtigt at huske, at puberteten kan vÊre en fÞlsom periode, hvor man kan fÞle sig usikker pÄ sin krop og opleve en rÊkke nye fÞlelser og tanker. Det er helt normalt og naturligt, og mange unge mennesker oplever det samme. Du er ikke alene!

 Hvis du har spÞrgsmÄl om puberteten eller sex, kan det vÊre en god ide at tale med en voksen, som du stoler pÄ. Din mor kan vÊre en god samtalepartner her, men du kan ogsÄ prÞve at tale med den skolepsykolog du nÊvnte eller en anden voksen, som du fÞler dig tryg ved- en lÊrer fx. Det er bare vigtigt du fÄr talt ud med nogen sÄ du ikke gÄr alene med dine problemer. Det er ogsÄ vigtigt at huske, at alle gÄr igennem puberteten pÄ deres egen mÄde, vi udvikler os forskelligt og i forskellige tempoer, og det er ikke noget at vÊre flov over. Er ogsÄ sikker pÄ din mor forstÄr dig bedre nÄr du fÄr snakket med hende om dine fÞlelser og tanker!

 HÄber mit svar kan hjÊlpe dig, og al held og lykke til dig

 Hilsen Kylie

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret pÄ dette spÞrgsmÄl

© Copyright 2022 - Center for Digital PÊdagogik