Reltebon
brevkassespørgsmål af
Pedersen
22 år
Hej,
Jeg har overvejet rigtig længe at begå selvmord og jeg har fået fat i Reltebon og har samtidig rigtig mange sovepiller. Det hele kombineret med alkohol så er det farvel til livet. Men kan i fortælle hvor mange Reltebon jeg skal tage?

Svar:
Kære Pedersen
Du skriver ikke hvorfor, du ønsker at sige farvel til livet, men jeg tænker at du er et sted, hvor livet gør rigtig ondt, og er blevet alt for svært at overskue?
Jeg kan godt forstå, at selvmord kan føles som den bedste, eller eneste løsning. Det er det ikke.
Der er en bedre løsning, selvom du ikke kan se den. Jeg har selv talt med mange unge, der har fundet den gode løsning, efter lange perioder med selvmordstanker og måske endda flere selvmordsforsøg. Unge der har fundet tilbage til et liv, der er værd at leve.
Vi kan selvfølgelig ikke fortælle dig, hvordan du tager dit eget liv. Vi kan fortælle dig hvordan du får hjælp til at få det bedre.
Din egen læge kan sørge for mere hjælp, hvis du fortæller hvordan du har det. Der er mange forskellige muligheder for hjælp i det offentlige system, og din læge er indgangen til de fleste.
Hos Livslinien sidder frivillige klar hver dag fra kl. 11 til 05. De kan både hjælpe når tankerne er værst, men også fortælle mere om, hvordan du får mere hjælp, til at lave en positiv forandring. 70 201 201, er deres nummer.
Jeg ved godt jeg ikke svarer på dit spørgsmål, men det tænker jeg også godt du vidste, at vi ikke kunne/ville give.
Jeg læser dit spørgsmål, som et udtryk for at række ud. Et udtryk for håb. Og der er masser af håb, og masser af muligheder. Muligheden for et liv der er værd at leve, er der. Jeg håber du vil gribe den.
Bedste hilsner Lukas