flyt hjemme fra. hvordan?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej, jeg er blevet så træt af min far. kort sagt hvis jeg ikke kunne få en dom for at slå og bang ham så hade jeg godt nok gjort det. men man vil jo ikke have vold på sin papir. nok med det. Men det heler starter med at der var en dreng der kald min kæreste luder osv og alt det der. Og så gå jeg over på skolen og siger at han skal stop med det lort ellers vil jeg smadder ham. Så ca 7 dage efter så ringer politi og jeg skal der ned til samme tale og alt det fis der ned ved dem. Enden det vil det sige at jeg ikke kunne gør min uddannelse færdig som autolaker grundforløbet. Jeg kunne ikke komme til exsamen. Fordi jeg hade for mange fejl i nogen prøver så skyldes at jeg var meget syg den dag. Men jeg vil ikke bare blive i min seng når det siger mig så meget og at man skal rejse 120km væk få at tage det og undvære sin dejlig kæreste. Jeg lavet så en aftale med skolen at jeg kunne start i januar igen og tage de 10 uger om igen. Men så får 3 dage siden ringer de op for skolen og siger at jeg kan komme der op og start nu. Men det har jeg ikke løst til for har ikke nogen penge og leve for og mad 3 gang om dagen er ikke meget når man hele tiden skal lave nogen og så er jeg igangsat og få kørekort. Det gjorde jeg får at have noget og lave når jeg var hjemme og det køre nu også meget godt synes jeg selv. Men problemet hvis jeg skal have flere ting på en gang smider jer det hele på guldt. Også der jeg var der oppe var jeg også ved at mest min dejlig kæreste som jeg har været sammen med i 9 mdr hun er 15 jeg fulder 18 den 11 januar. Men så idag har min far åbenbart ringet til ham for kommunen og sagt ja til at jeg skal op så producentskolen eller hvad det nu hedder. Men mig og min far blev da enig om at jeg ikke skulle der op for det er for folk der ikke hvad hvad de vil være. Men jeg ved da godt hvad jeg vil være. Så siger han også at jeg vil ryge i fængels fordi jeg går hjemme og ikke har noget og lave. Men jeg er ikke en der laver så noget der jeg er den flinkest person på den har verden bare man lære mig og kende. Min sviger mor har sagt at jeg godt må flydt ud til hende og hendes famile de elsker mig som gule og de kan de ikke undvære mig de siger det er du helvede når jeg ikke er der. Der har også været andre sager en der jeg gik i 8 klasse hvor jeg tog over til en ven i kolding. Men det vil de ikke have så smide de mig ud eller det sagde de. Men der hade jeg ikke nogen til at stå bage mig og til at hjælp mig. Men det er blevet så slemt at jeg ikke må være sammen med min kæreste i hverdagen mere efter som jeg har været så meget ude ved dem. Min far siger de må sku da få spat af dig lig som jeg gør. Så snakket jeg med min sviger mor om det osv. Men så vil de ikke give min ting. Fordi jeg skrev til min far at jeg henter alle min ting i aften og så er jeg ud der fra og så vil jeg flyt ud til min sviger mor og min kæreste og deres famile. Men nej så ringer de bare til min sviger mor og siger vi har ratten over ham han bliver hentede kl 6. Jeg synes det er blevet får grov den her gang i forhold til alle de andre gang. Så nu vil jeg høre om det kan lag sige gør at jeg kan flytte ud til dem for jeg kan ikke klar og være hjemme mere. De vil ikke have jeg skal flyt bare gør hele mit liv 1000 gang være fordi man vil vendt til januar med at start på skolen. Men det kan de ikke fat. Heler ikke når man er igang med kørekort nej ikke godt nok du skal have et job eller skal du op på producentskolen eller hvad den nu hedder. Håber der er nogen i den her verden der kan hjælp mig enden det går helt glat og jeg kommer i fængsel for og slå på min får. Det skal lig siges at jeg bliver 18 den 11 januar om ca 2 mdr må det være. Min kæreste og sviger mor er bare ude af den efter det der er sket.

Svar:
Hej med dig...
Det er godt du vælger at finde ud af hvad du har ret til og spørger en voksen hvad du kan gøre, i stedet for at slå din far. For det ender bare med at gøre det hele sværere for dig, og som du skriver, så er du faktisk en rigtig flink fyr, når man lærer dig at kende. Og det synes jeg faktisk også du virker til at være.
Jeg har forskellige ting at fortælle dig, så jeg deler det lige op:
1. Når du bliver 18 år, så må selv bestemme hvor du bor, hvilken uddannelse du vil have og hvordan du vil bruge dine penge. Du bestemmer selv over dit liv. Og som du skriver, så er der jo ikke så lang tid til.
2. Indtil du bliver 18 år, bestemme din far en del ting og han bestemmer hvor du skal bo, men han bestemmer ikke hvilken uddannelse eller skole du skal gå på, når du er færdig med folkeskolen. Du skal høres og være med på ideen..
3. Du skriver, at du lavede en aftale med skolen og det lyder egentlig fint, men din far skal være med til sådan en aftale fordi du er under 18 år. Og han har ret til at gå ind og blande sig, hvis ikke han synes den aftale er i orden.
Jeg kan godt høre på dig, at du ikke har det så godt med din far og at du har brug for at gøre noget. Det kan godt være det kunne være en ide, at flytte over til din svigermor, men det er ikke noge du helt selv kan bestemme.
Du vil også gerne have taget det kørekort og have noget at lave derhjemme, og det lyder også rigtig fornuftigt.
Jeg synes det lyder til, at du skal have snakket med den socialrådgiver på kommunen som åbenbart har snakket med din far. Jeg synes det er vigtigt, at du får lavet en plan, som du også synes er okay. Har du nummeret til den person?
Hvis du ikke har, så bare ring til din kommune og bede om at snakke med en socialrådgiver, så finder de ud af hvem det er. Lige meget om du er under 18 eller over 18, så tror jeg det er vigtigt at få snakket med kommunen, fordi faktisk kan de godt hjælpe med at sætte noget uddannelse eller arbejde sammen, som du synes er rigtig godt. Og så kan det være de kan være med til at snakke med din far om hvor det ville være bedst du bor lige nu.
Jeg synes du er super god til at forklarer hvordan du har det og hvad du mener i det her brev, så det kunne være en god ide at vise socialrådgiveren det eller kopiere det og sende det på en mail.
Jeg håber du får en god snak med kommunen...
Venlig hilsen
Erroll