Forældremyndighed

brevkassespørgsmål

Forældremyndighed

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

jeg er en pige på 16 år som har en kæreste på 21 som har to børn på 5
og 3 år. Kan det passe at han ikke kan få noget af forældre
myndigheden ( hver anden weekend ) nu når han har en kæreste som er
under 18 år. Eller hvordan fungere det ? på forhånd tak Mvh LP"

Svar:

Hej LP

Tak for dit spørgsmål og jeg kan godt forstå hvis du er lidt forvirret om forældremyndighed. Det er nemlig en smule indviklet, så det er rigtig godt du skriver herind.

Det er sådan, at når et forældrepar skilles fortsætter forældrerne med at have fælles forældremyndighed over børnene. De skal selv finde ud af hvordan de vil dele børnene og hvor meget de skal se dem.

Hvis forældrerne ikke kan finde ud af det og måske bliver uvenner, får de hjælp af Statsforvaltningen. De bestemmer hvilket samværd der er bedst for børnene og så skal forældrerne rette sig efter det.

Så det første din kæreste kan gøre, er at blive enige med børnens mor om en aftale. Kan de ikke finde ud af det skal Statsforvaltningen bestemme det.

Hvis de allerede har en aftale med Statsforvaltningen, men du og din kæreste gerne vil have lavet det om, så skal han kontakte Statforvaltningen og aftale et møde. Der kan I spørge om hvilke muligheder i har og de vil forklare jer om hvad der skal ske.

Din alder behøver ikke at have nogen betydning, men jeg kan ikke svare på det med sikkerhed. Det afhænger helt af hvilken aftale din kæreste har med børnenes mor og måske Statsforvaltningen.

Jeg ved ikke hvor du bor, men statsforvaltningen i Århus har hjemmeside her og har tlf: 7256 8300. Hvis du ikke bor i Midtjylland, så kan de fortælle dig hvor du så skal ringe hen.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget

Venlig hilsen

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål