hvilke rettigheder har jeg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg er pige på 14 år.
Jeg har det ikke det bedste forhold til mine forældre. Jeg synes selv jeg laver meget herhjemme. jeg har en kæreste i Jylland, og har et behov for for at se ham. mine forældre siger at jeg selv skal betale (forståelgit nok). MEN problemet er, at jeg ikke kan få noget job, før jeg er 15. og derfor ikke kan tjene egne penge. En anden ting: ville jeg have nogen mulighed for, som 15-årig, at flytte i egen bolig? hvis ikke, hvorfor? og hvornår så?

Svar:
Hejsa og mange tak for dit spørgsmål :-)
Hvor er det sejt af dig, at undersøge dine rettigheder! Jeg kan godt se, at det er en lidt træls situation du er i lige nu.
Det er sådan, at dine forældre bestemmer rigtigt meget indtil du er 18 år, og at det er deres ansvar at sikre, at du vokser op i nogle gode omgivelser.
Det er helt forståeligt, at du har et behov for at se din kæreste, og der skal der jo penge til.
Det er faktisk sådan, at du gerne må have nogle bestemte jobs, når du er 14 år.
Du kan læse om hvilke jobtyper du kan arbejde som, ved at trykke her.
Hvor meget og hvor mange timer du må arbejde, kan du se ved at trykke her
Du spørger om du må bo i egen bolig som 15 årig, og det må man i teorien godt - Hvis man får sine forældres accept til det - det er dog de færreste forældre, som synes dette er en god ide (og vil betale for det!).
Det er sådan, at hvis man har nogle bestemte former for problemer i hjemmet, så kan kommunen gå ind og vurdere, at det ikke er sundt for dig at bo hjemme, og derved kan du flytte i egen bolig eller på døgninstitution - det skal dog siges, at dette er den absolutte sidste løsning på familiemæssige problemer.
Håber du kan bruge svaret, ellers er du også velkommen til at besøge vores chatrådgivning, hvor du helt anonymt kan chatte med en voksen. Du kan besøge chatten og se åbningstiderne ved at trykke her.
Venlig hilsen
Steffen