Kan man godt blive straffet ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Kan man godt blive straffet for at prostituere? Altså når jeg er 16 år! Og jeg ikke kan komme ud af det. Kan jeg så godt blive straffet for det. Mvh S.

Svar:
Kære S
Jeg kan godt høre på dig, at det er en svær situation du er i. Du skal vide, at jeg synes det er rigtig godt at du skriver herind og at du har taget det første skridt, nemlig at spørge om råd og hjælp - flot.
Prostitution er ikke ulovligt i Danmark og du kan derfor ikke blive straffet. Men det er ulovligt at købe sig til sex fra en person under 18 år, og en person der køber sex af en på 16 år kan derfor blive straffet.
Du skriver at du ikke kan komme ud af det. Du skal vide at der altid er en vej ud, selvom det hele kan virke helt umuligt nu. Du skal også vide at der er voksne mennesker der gerne vil hjælpe dig.
Først og fremmest vil jeg foreslå dig, at snakke med dine forældre om det. Jeg kender ikke dit forhold til dine forældre, men selvom det kan virke uoverskueligt at skulle gøre, kan det være en rigtig god start.
Det kan også være at der er en anden voksen i din familie som du stoler på. En som kan hjæpe dig med at tage det næste skridt.
Cyberhus har også en chatrådgivning mandag til torsdag kl. 15-19.00. Her kan du chatte med en voksen og sammen kan I måske få flere ideer til at komme videre i livet.
Venlig hilsen
Erroll