politi
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. jeg ville bare vide om at politiet har ret til at stoppe dig og holde dig tilbage mod din vilje uden du er arresteret? og når jeg siger holde dig tilbage mod din vilje så mener jeg ikke at de tage fat i dig og holder dig fysisk fast men at de spøger om jeg vil følge med dem. Og vis de ikke har ret til at stoppe kan du bare gå?

Svar:
Hej med dig...
Det er både et godt og et svært spørgsmål du kommer med, og jeg vil prøve at svare dig så godt jeg kan. Men det bliver ikke så detaljeret, da jeg slet ikke er ekspert på det her område.
Men jeg kan fortælle dig nogle ting, som måske vil hjælpe dig.
Alle borger, også dig, har rettigheder i forhold til politiet. De må for eksempel ikke kropsvisitere dig, holde dig tilbage eller kræve at du fotæller mere end dit navn, fødelsdato og adresse, medmindre de har en grund til det. Og så er det jo, at det bliver indviklet.
Fordi Politiet kan have mange grunde til at gøre de her ting.. de kan have det man kalder en begrundet mistanke om at du har lavet noget du ikke måtte, at du er i en gruppe som opfører sig på en måde som gør politiet urolig eller bekymret, eller måske noget helt andet.
Politiet har mange beføjelser, eller rettigheder, hvis de har en god grund. Så når de spørger dig, om du vil følge med, så er det et helt okay spørgsmål, men du har også ret til at sige nej. Men hvis de har en god grund til alligevel spørge dig om forskellige ting eller fjerne dig fra et sted, hvis de vurderer at det er nødvendig for sikkerhedens skyld, din eller andres, må de også det - også uden at arrestere dig.
Så det handler meget om den enkelte situation og hvad politiet vurderer i den situation. Så omkring din oplevelse, så kan jeg ikke svare på hvad der er rigtig eller forkert, fordi jeg ikke var der og ikke ved hvilke grunde politiet havde for at stoppe dig.
Kan du have det godt
Venlig hilsen
Erroll