Retten til hjælp.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har det dårlig og har oplevet nogle trælse ting. jeg har brugt flere år på at forsøge at sige det til mine forældre men kan altså ikke! jeg har skrevet meget på sider som denne og det ender ALTID med= jeg syntes det ville være en god ide at fortælle dine forældre det,så kan de støtte dig. Kan man overhovedet ikke få hjælp uden de ved det!? man har vel ret til sin egen psykolog?også selvom man er under 18! og hvis man ikke kan få hjælp uden de ved det, hvorfor siger i så ikke bare at vi ikke kan komme videre uden at de gamle ved det?!. JEG har indset at hvis ikke der er nogle form for hjælp/ret til hjælp uden forældres samtykke. så venter jeg indtil den dag jeg blir 18. og tror at der er mange der har det på samme måde. vil virkelig gerne vide om unge ikke har ret til nogle form for hjælp/vejledning/rådgivning uden forældrende.

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er et rigtig godt spørgsmål du stiller mig og jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende at få det samme råd hver gang, når du ikke føler du kan bruge det råd.
Jeg tror også du har ret i at der er mange andre unge der står i den samme situation som dig, og måske kan de også få noget ud af det svar jeg vil give dig her.
Loven siger at alle voksne har indberetningspligt, hvis de oplever et barn som er i fare eller til fare for andre, og kender barnets navn og/eller adresse. Det vil sige at de skal orientere kommunen om det og de vil så snakke med dine forældre.
Jeg ved ikke hvor dårligt du har det lige nu og hvilke oplevelser du har haft i dit liv. Derfor kan jeg ikke svare præcist på om den voksen du måske snakker med skal indberette dig til kommunen, eller om de godt vil prøve at hjælpe uden at fortælle dine forældre det, eller kommunen.
Men du har faktisk nogle muligheder for at få hjælp, også uden dine forældre får det at vide.
1. Alle kommuner skal have en anonym ungerådgivning. Her kan børn og unge snakke anonymt med en voksen, som gerne vil lytte og prøve at hjælpe. Derfor synes jeg du skal prøve at ringe til din kommune og spørge efter den anonyme ungerådgivning. Her kan de også fortælle dig om hvilke muligheder der er for dig i din kommune.
Jeg ved godt det kan være lidt svært at finde nummeret, men hvis du logger på chatten her i Cyberhus, så kan du fortælle hvilken kommune du kommer fra og så vil den voksne rådgiver hjælpe dig med at finde nummeret og hvornår de har åbent. Chatten har åben mandag til torsdag kl. 14-19.00.
2. Du skriver at du har prøvet at skrive på sider som denne her, men har du også prøvet chatten? Fordelen her er, at der sidder voksne som gerne vil lytte og prøve at hjælpe. Hvis du fortæller dem at du ikke vil fortælle dine forældre om dine følelser, så vil de også gerne hjælpe med at finde andre muligheder for dig. Det er helt klart nemmere hvis du kan fortælle lidt om hvordan du har det dårligt.
Jeg håber du bliver ved med at opsøge hjælpen og jeg kan godt høre at det er svært lige nu..Så kæmp videre..