Rettighed omkring mobil
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej! Jeg læste et andet spørgsmål herinde om om lærerne overhovedet har ret til at tage mobiler i timerne. I svarede at det havde de, men at de skulle aflevere dem tilbage efter timen. Jeg går på en friskole og der står i deres regler at hvis man får taget ens mobil eller computer (fordi man har brugt den til noget som man ikke måtte i timen) så kan man først få den tilbage efter skole næste dag. Så af ren nysgerrighed spørger jeg bare om de egentlig godt må bestemme det? Hilsen den nysgerrige :)

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du er nysgerrig på det og det er faktisk et godt spørgsmål. Da en friskole ikke helt skal følge de samme love og regler som en folkeskole, så kan det godt være de har lov til at beholde en elevs telefon lidt længere.
Jeg har prøvet at finde ud af det og har for eksempel kigget i "Loven om friskoler og private grundskoler", men jeg kan ikke finde noget om det. Og derfor kan jeg ikke svare på dit spørgsmål, men jeg vil tro at de har lov til det, hvis det er en regel som de har bestemt og beskrevet et eller andet sted.
Men for at være helt sikker, så vil jeg foreslå dig enten at spørge din lærer. Jeg synes det er et helt fair spørgsmål og du kan måske sige, at du egentlig bare er nysgerrig, fordi du har læst at det ikke er lovligt på en almindelig folkeskole. Så vil jeg tro at du kan få et ordentligt svar.
Hvis du ikke kan det, så synes jeg du skal prøve at ringe til Dansk friskoleforening på tlf: 6261 3013
Beklager jeg ikke kunne give dig et præcist svar, men håber du finder det alligevel.:)
Venlig hilsen
Erroll