Rifter og tørt hud flager på forhuden og penis
brevkassespørgsmål af
Peter
16 år
Hej Cyberhuset
Jeg er en dreng på 16 år, som lige siden maj måned haft små rifter på penis. Der har været rifter forskellige steder på forhuden, men når de er der går det ondt, hvis jeg rører det eller tisser. Her for nyligt er der begyndt at komme tørt hud på penis, som danner sådan nogle flager. De plejer at falde af i løbet af dagen, men om morgenen, så er de der igen.
Jeg er meget bekymret over, hvad det er, fordi det har stået til i så lang tid. Jeg var dog inde ved en læge, som gav mig en creme, som stoppede det, men så er det begyndt at komme igen.
Jeg håber i kan hjælpe mig med min problem.
Mvh en bekymret dreng :(

Svar:
Hej Peter
Jeg kan godt forstå du er bekymret for de her rifter. Det er jo i sig selv voldsomt irriterende at have dem, når de gør ondt, men det må også være frustrerende, at de kommer igen.
Der kan være forskellige årsager til at den slags rifter opstår, og uden undersøgelse er det svært at sige præcis hvad dine rifter skyldes.
Men jeg kan læse at du allerede har været i kontakt med en læge, og at du også har fået behandling.
Jeg synes du skal kontakte lægen igen, og forklare at rifterne kommer retur. Måske kan det afhjælpes med en creme igen, men det kan også være det er en helt anden behandling der er krævet.
Lad være med at forsøge dig med at gøre noget selv, uden at have talt med den læge, der allerede har behandlet dig, eller en anden læge, som kan undersøge dig grundigt.
Jeg er sikker på at du kan få hjælp til dit problem, men vi kan ikke løse det her gennem brevkassen. Du må tilbage til din læge, og få en snak om hvordan rifterne er kommet tilbage, så du kan få genoptaget behandlingen, eller få en helt ny behandling.
Mange hilsner Julie