Ryning

brevkassespørgsmål

Ryning

brevkassespørgsmål af
Mie
14 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 14 år, og jeg har været frygtelig dum!!. Jeg begyndte for et par måneder siden at ryge. Jeg er ikke fast ryger, men når jeg har en pakke er den hurtigt røget. Jeg har røget mere end ca. 13 pakker på de har 3-4 måneder. Jeg er virkelig nervøs for hvornår røgen vil forsvinde fra mine lunger. Jeg er stoppet med at ryge for 2-3 dage siden. Jeg har besluttet ALDRIG at gøre det igen!!!!! Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre lige nu, for mine forældre frygter at jeg har lungebetændelse. Hvis jeg har det skal mie lungr vel scenes. Det håber jeg virkelig ikke!!! Håber snart at jeg får svar. Det er virkelig en STOR krise det her!!!

Svar:

Hej med dig,

Hvor er det bare godt, at du skriver. Jeg kan starte med at sige, at du ikke skal være så bekymret for dine lunger, når du kun har nået at ryge i ganske kort tid (få måneder).
Hvis du bliver ved med at ryge, kan røgen lave skader i dine lunger. Der er nemlig kemiske stoffer i røgen, som over tid begynder at ændre og ødelægge lungevævet, især hos unge under 18 år hvor lungerne stadig er under udvikling.
Derfor er det godt at høre, at du har besluttet dig for at stoppe med at ryge. Flot klaret, og bliv ved med det!

Uanset om man har røget eller ej, kan man få lungebetændelse. Du skal være opmærksom på symptomer som feber, hoste og opspyt fra lungerne. Hvis du har de symptomer, er det en god idé at gå til lægen og blive undersøgt. Lægen vil lytte på dine lunger, men vil formentlig ikke lave en scanning. Hvis du mod forventning skal have scannet dine lunger, kan man ikke se på scanningen at du har røget - det kan man først se efter flere års rygning. Så det skal du slet ikke bekymre dig om.

Det er selvfølgelig helt op til dig, om du vil fortælle dine forældre, at du har røget. Det kan være en god idé at dele det med nogen, og jeg er sikker på, at de vil være glade for, at du fortæller det. Derudover vil de helt sikkert synes at det er godt og flot, at du er stoppet igen.

Jeg håber, at du fik svar på dine spørgsmål.

Bedste hilsner,
Emilie
Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål