Forvirring

brevkassespørgsmål

Forvirring

brevkassespørgsmål af
F
15 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Hej Cyberhus, jeg har læst et par breve herinde fra om forskellige ting, og føler I svarer ret godt på de ting folk skriver ind om.

Jeg er lit forvirret omkrone mig selv... Jeg er sprunget ud som biseksuel foran mine venner, men ikke min familie... Jeg ved ikke om det er underligt, men jeg tænder og elsker virkelig meget homoseksuelle drenge. Jeg ved ikke hvorfor, jeg tror jeg synes det er total romantisk. Jeg har i lidt lang tid gerne vil være en dreng, der er homoseksuel, jeg ved ikke hvorfor... Jeg er virkelig glad for at være pige, jeg er helt tilfreds med min krop, men jeg har også virkelighed ønske. Jeg ved ikke om, det kan kaldes for transkønnet, da jeg ikke føler mig forkert i min egen krop, på nogen måde. Jeg ejer ikke et eneste par flade sko, kun med hæl og jeg har tit tøj på, som viser mine former, men alligevel vil jeg gerne være en dreng. Jeg har også overvejet at få et drenge kælenavn, af mit eget navn, i stedet for mit pigekælenavn. Som sagt tænder jeg virkelig på homoseksuelle fyre og min veninde gør også haha. Hun vil også gerne være en homoseksuel dreng, så jeg føler, jeg har nogen at dele mine tanker med. Jeg ved ikke om der var noget spørgsmål i det her...  Nok mere bare tanker.

Hilsen F

Svar:

Hej med dig.

Hvor er det dejligt, at du har haft mod til at springe ud foran dine venner som biseksuel, det synes jeg godt, at du kan være glad for. Det må føles som en lettelse at få det sagt, så man ikke skal gå med det for sig selv. Jeg kan forstå, at du er lidt forvirret over dine tanker omkring at være en homoseksuel fyr. Jeg vil forsøge at give dig et svar på din forvirring.

Det er helt okay at prøve sig lidt frem for at finde ud af, hvad man egentlig godt kan lide. Du skriver, at du er helt tilfreds med din krop og det synes jeg er rigtig dejligt. Hvis du føler dig bedst tilpas i høje støvler og kvindeligt tøj, synes jeg du skal holde fast i det. Dermed er det ikke sagt, at du ikke kan prøve lidt af hvert og med tiden finde ud af, hvad du egentligt føler dig bedst tilpas i. Det kan også bare være at tage en "drenget" kasket på, men jeg har ikke indtryk af, at det er selve drengetøjet, der siger dig så meget. Min pointe er, at det er helt fint at udforske sig selv og prøve grænser af, så længe dine egne grænser ikke bliver overskredet. Du kan også eksperimentere sammen med din veninde, der også har tanker om at være en homoseksuel dreng. Her kunne I måske prøve at klæde jer ud i feminimt tøj men med en sok i bukserne eller andet. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Det er selvfølgelig kun noget, I skal gøre, hvis I selv synes og det kan sagtens være noget, I gør for sjov og griner lidt af, uden det betyder, at I vil skifte køn. Og selv hvis I skulle bestemme jer for at gøre lidt mere virkelighed ud af et nyt look, betyder det heller ikke, at I skal være i det resten af livet. Det er okay at prøve lidt forskellige ting af. Det kunne også være at gøre brug af et drengekælenavn, som du selv nævner. Her kunne du til en start få din veninde, som deler dine tanker til at kalde dig navnet og se, hvordan det føles. Hvis du fortryder, er det bare at fortælle hende, at du ikke er så glad for det alligevel og det er også helt okay.

Ligesom hvordan man klæder sig og ser ud kan være svært, kan det også være svært at fortælle nogle, at man er andet end heteroseksuel. Jeg synes, at det er rigtig fedt, at du er sprunget ud som biseksuel foran dine venner. Det er helt okay ikke at fortælle det til din familie, før du er klar til at sige det. Men jeg vil fortælle, at det kan føles som en lettelse at få det sagt. Som at have gået med en hemmelighed, der endelig ikke er en hemmelighed og man ikke længere er bange for at komme til at sige noget forkert. Jeg kunne forestille mig, at det var befriende at fortælle det til dine venner og sådan kan det måske også blive med din familie. Men det er selvfølgelig helt op til dig, hvornår du føler dig klar til at fortælle dem det.

Du skal vide, at det er helt normalt at have denne her form for identitetstanker om sig selv, der handler om, hvem man er, hvilke ting man kan kan lide og hvordan man skal se ud. Du er langt fra den eneste, der tænker disse tanker, som jeg tænker du også selv er klar over, når din veninde også tænker på homoseksuelle fyre. Det hænger sammen med jeres alder, hvor I nu er et sted, hvor man forsøger at finde ud af, hvordan man selv er som person. Det er helt normalt og sundt at udforske sig selv og det kan tage tid, men det er blot del af den rejse, der indgår i at blive voksen. Så det er slet ikke noget, du skal have travlt med, det kommer stille og roligt, hvor du med tiden vil blive mere selvsikker i, hvordan du selv er som person. Det er noget alle teenagere skal igennem. Det kan selvfølgelig være hårdt og føles som om, man ikke har et fast ståsted, men mit råd vil være at tage det helt roligt og hvis der er noget nyt, du har lyst til at prøve, så vær ikke bange for at prøve det.

Du skriver, at du ikke er sikker på, om du har et spørgsmål, men det er også helt fint at komme herind og dele sine tanker. Det kan være utroligt rart at komme ud med dem og bare få snakket om det. Du skal vide, at du også altid er velkommen i vores chat herinde på Cyberhus, hvor man kan chatte om de tanker, man går med, uanset hvad det handler om. Du kan også finde rådgivning gennem LGBT, som er rådgivning for blandt andet biseksuelle. Du kan finde siden her.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og ønsker dig held og lykke.

Med venlig hilsen Signe M.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål