Føler at sex er klamt.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhus. Jeg fandt jeres side da jeg søgte efter hjælp. Da jeg var yngre blev jeg udsat for et mindre seksuelt overgreb. For at sige det kort, var jeg sammen med en dreng, jeg var ikke sikker på at jeg ville, men han var mange år ældre, mere erfaren og fik 'overtalt' mig til at gøre ting jeg dagen efter fortrød voldsomt. Det er nu ikke dét jeg vil tale med jer om. Jeg skriver fordi jeg nu senere har problemer med min kæreste og det at have sex. Jeg er sammen med en pige og vi har det godt sammen og er endda så tæt at vi gerne vil giftes i fremtiden. Mit problem er at jeg føler jeg svigter hende. Hver gang vi har sex tænker jeg på dengang med ham drengen. Jeg får det dårligt, føler mig ulækker og føler at det at røre ved mig selv og at føle sexuel lyst er noget jeg burde føle skyld over. I den logiske del af min hjerne kan jeg godt se at jeg ikke burde føle sådan, men jeg opnår det alligevel altid efter at have nydt en sexuel aktivitet. Samtidig så har jeg det også meget med at være meget stram. Jeg ved ikke om det evt. også har noget med overgrebet at gøre, da drengen rørte ved mig og gav mig finger. Kan ikke huske at han havde problemer med at trænge ind, så forstår ikke hvorfor jeg nu er så stram sammen med min nuværende kæreste. Jeg håber I kan hjælpe mig, Kærlig Hilsen, den forvirrede Pige.

Svar:
Kære forvirrede pige.
Jeg synes det er godt du fandt vores brevkasse og har skrevet herind, da du søger hjælp. Jeg kan godt forstå at du kan være forvirret over hvad det er der sker og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
For det første er dejligt at du har fået dig en kæreste og at i er så glade for hinanden at i har lyst til at gifte jer og bare være så tætte i kan komme på hinanden. Det lyder som forelskelse og det har i fortjent at nyde. Når man er forelsket, så kan sex også betyde meget - men sex betyder også noget for en selv. Det er ikke meningen at du skal føle skyld, når du er sammen med din kæreste og heller ikke når du rører ved dig selv.
Du fortæller at du har været udsat for et overgreb, da du var yngre. Du skriver at det ikke er det du vil tale om, men ud fra det du fortæller, så tror jeg det er noget som påvirker dig idag. Derfor mener jeg at det er en god ide at tale lidt om det. Børn, unge og voksne kan blive påvirket af at være udsat for et overgreb og nogengange er de ikke klar over hvorfor. Efter et overgreb, som det du har været udsat for, så kan man godt tænke at det kan man sagtens behandle selv eller man kan også være i tvivl om der overhovedet har været et overgreb også holder man det måske for sig selv. Disse tanker og følelser om overgrebet kan gøre at man gemmer på nogle ting, som så senere hen kan komme til at gøre ondt. Især i forbindelse med sex, lyst og følelser. På den måde kan sex komme til at føles klamt.
Jeg ved ikke om du har fået behandlet din oplevelse, dine tanker og følelser om overgrebet, men det kan sagtens være grundet overgrebet at du oplever denne forvirring nu. Overgrebet kan påvirke dig psykisk ved at du føler dig klam - selvom du elsker din kæreste og kan nyde at være sammen med hende. Og det kan påvirke dig fysisk ved at du måske ubevidst spænder i skeden og derfor bliver/virker meget stram.
Jeg kan anbefale dig at får fortalt din kæreste hvad der er sket dig, sådan at hun kan forstå dig og støtte dig. Det kan virke overvældende og uoverskueligt at tage hul på det hele, men det er god ide at prøve, sådan at du kan komme ordentligt videre og nyde dig selv og din kæreste uden negative følelser og tanker. Det er vigtigt at du finder ud af hvem du selv er og at du får det godt med dig selv - og det kan du. Du skal måske lige have lidt hjælp på vejen.
Her i Cyberhus har vi også en anden brevkasse, som du eventuelt også kunne skrive til eller måske læse indlæggene, det kan være det kan hjælpe dig lidt på vej eller give en eller anden form for klarhed. Brevkassen hedder "Voldtægt og seksuelle overgreb" - du kan trykke her og kommer direkte dertil, hvis du vil læse lidt.
Du er også meget velkommen til at logge på vores anonyme chatrådgivning. Her kan du snakke helt anonymt med en voksen. I kan snakke om det du gerne vil og den voksne kan rådgive og vejlede dig til hjælp, hvis du har brug for det. Det er en god mulighed for at snakke om svære ting og begynde at behandle ting som måske gør ondt.
Jeg håber det gav dig lidt svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
En varm forårshilsen fra Bibi