Glidecreme
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg ville lige høre om det er normalt at bruge glidecreme når man er 17 og ens partner er det samme...
vi har været sammen i 1år+ og har ikke haft sex endnu, men vi har snakket om at det snart sker, men jeg ved af erfaring at hun nogengange bliver hurtig tør igen så tænkte at glidecreme kunne være en god ide? især til første gang så det er lidt nemmere at komme ind og måske gør mindre ondt når vi er igang, men hvad tænker du som fagperson om den ide?

Svar:
Kære dig
Jeg kan forstå på dit brev at dig og din kæreste snakker om at I måske snart skal dyrke sex, og du vil gerne vide om det er en god idé at bruge glidecreme. Det lyder som om at du har gjort dig en masse gode tanker om det, og jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.
Jeg synes også du skal vide at det er helt normalt at I har lyst til at prøve sex, og det er rigtig sejt at I kan snakke om det. Du skal også vide at det er helt normalt at bruge glidecreme, og at det helt sikkert vil gøre det nemmere at komme ind og måske vil det endda gøre at hun har mindre ondt. Udover glidecreme så er der også nogle andre ting som I kan prøve for at gøre hende "våd":
1. Forspil - eftersom at du "ved af erfaring" at hun nogle gange bliver hurtigt tør, så tænker jeg at I har rørt ved hinanden og udforsket jeres kroppe. Det er en rigtig sund ting at gøre, fordi det kan gøre jer klogere på hvad der er godt og hvad der er knap så godt. Forspil kan være mange ting, som f.eks. oralsex, massage eller fælles onani. Det er designet til at få jer i "det rette humør", altså gøre dig "stiv" og hende "våd". Når hun er "våd", så fungerer det ligesom glidecreme.
2. Olie - istedet for glidecreme så kan I bruge olie. Igen så kan det være en forlængelse af forspillet. Hvis du f.eks. giver hende massage med en naturlig olie (madolie, mandelolie, olivenolie eller lignende), så kan du fortsætte massagen ind mellem hendes ben, og røre ved hende der. På den måde kan olien også hjælpe med at få det hele til at glide lidt nemmere. Det kan også være omvendt - at hun onanerer på dig og smører din penis ind i olie. Det er vigtigt at du husker at I ikke kan bruge alle slags olier. De fleste massageolier er parfumeret og det er ikke en god ide at bruge dem i eller omkring kønsdelene.
Uanset hvad I vælger at gøre, så er det vigtigt at du sikrer dig at hun er tændt, når I skal dyrke sex første gang. Så hellere brug noget mere tid på forspil end at bruge en hel masse glidecreme. Men glidecreme kan, som sagt, være en rigtig god hjælp. Det kan desuden købes i de fleste butikker og apoteker.
Her til sidst vil jeg lige sige, at det ikke er sikkert, at det vil gøre ondt på hende når I dyrker sex første gang - der er nogen som oplever smerte og en lille smule blødning, mens der er andre som slet ikke mærker noget. Desuden så mærker de fleste kun noget lige i starten, og jo mere tændt/våd man er, jo mindre betyder det. Sex er en fantastisk ting når man giver sig tid til at sikre sig, at begge parter er tændte og klar. Derfor er det dog stadig en god ide at være forsigtig (tage det i et langsomt tempo) og spørge hende om det gør ondt.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Venlig Hilsen
Signe