Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej :) Jeg er en pige på 17 år som håber, at I kan svare på mit spørgsmål hurtigst muligt. Jeg har en kæreste, som jeg efterhånden har været sammen med i 8 måneder og jeg føler mig rigtig tryg ved ham. Vi har altid haft beskyttet sex ved hjælp af kondom, men for en uge siden skete der noget, som har gjort mig lidt fortvivlet: da vi havde sex, trak han sig ud for at tjekke kondommet (han er altid på den sikre side). Lige pludselig var der noget hvidt snask på mig og intet på kondommet. Med det samme troede jeg, at det var kondommet, der havde sprunget, men min kæreste sagde, at det ikke var noget galt med det. Han gik ud og fyldte vand i det - og rigtigt nok: ingen huller. Kan dette "snask" komme fra mig? Det var ret meget og min kæreste var ikke kommet endnu. Min menstruation har aldrig rigtig været regelmæssig, men de sidste måneder er den kommet som forventet. Hvis vi antager, at min menstruation er blevet regelmæssig, havde jeg sex 3-4 dage før ægløsning. Jeg har haft brystspændinger, som kun er blevet værre siden sex. Jeg plejer kun at have disse en uge før menstruation. Min menstruation er forventet at komme om 10-12 dage. Når jeg har fået min næste menstruation, begynder jeg på p-piller. Kan jeg være gravid?

Svar:
Hej med dig.
Dejligt du har et godt forhold til din kæreste og at du er tryg ved ham. Det virker som om I er meget opmærksomme på at beskytte jer og det synes jeg er rigtig godt. Ud fra alle de ting du beskriver, så tror jeg ikke du kan være blevet gravid. Jeg vil gerne fortælle dig lidt om, hvorfor jeg ikke tror du er  blevet det.
Du skriver at der pludselig var kommet noget hvidt snask på dig, som ikke var på kondomet. Når en mand og kvinde har sex, så er det faktisk ikke kun fra manden der kommer ”snask”. Når I skal til at have sex bliver kvinden også våd for neden. Det er våde er en slags smørevæske der kommer fra små kirtler i skeden. Væsken smører din skede, så det glider nemmere og skåner skeden mens I har sex. Så det hvide snask du har set på dig, er jeg næsten sikker på, er det den smørevæske som kommer fra dig. Det er lidt forskellige hvor meget der kommer fra kvinde til kvinde, men der kan godt komme ret meget.
Du skriver også at du har mærket brystspændinger. Hvis man går og tænker rigtig meget på om man kan være blevet gravid, og begynder at fokuserer på om der er brystspændinger, så kan det pludselig godt føles meget værre end det plejer. Jeg tror måske det er du oplever.
Mit råd til dig vil være at du venter og ser om du får din menstruation som planmæssigt. Hvis den går flere dage over tid, så synes jeg du skal tage til lægen at få det tjekket. Men ud fra alle de ting du skriver og at kondomet ikke var sprunget, så tror jeg ikke du er blevet gravid.
Venlig hilsen Sine