Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus, Min menustration er ofte ureglmæssig. Denne gang er den indtil videre 10 dage forsinket - er det normalt? Jeg har haft sex for første gang med min kæreste for 2 dage siden, hvor vi brugte kondom som præventionsmiddel. Jeg har læst, at et kondom "kun" er 88-97% sikre, hvis man bruger det korrekt. Der er ingen tegn på, at der var noget hul eller anden beskadigethed efter samlejet, dog var det lidt lille, men dækkede stadig. Jeg er bare utrolig bange for at være gravid, og jeg har overvejet at tage en fortrydelsespille, men jeg ved hvor meget de skader kroppen. Jeg har bare virkelig lyst til at tage en pille, for at være på den sikre side. På den anden side - man kan ikke tage en pille efter hvert samleje med et kondom. Bør jeg stole på kondomet eller købe en fortrydelsespille? Og kan man stadig blive gravid, hvis der ikke er en fejl ved kondomet/det gik i stykker?

Svar:
Hej pige 15 år
Det er dejligt at du har tænkt forud og valgt at bruge kondom, og jeg kan fortælle dig at sandsynligheden for at du er blevet gravid er meget minimal, hvis ikke at der gik hul på kondomet, det var for gammelt eller at det har været faldet af. Derfor tænker jeg at du godt kan stole på kondomet, men at I måske skal købe nogle større til næste gang, så de passer helt til din kæreste.
Hvis du fortsat ikke har fået din menstruation, vil jeg nu anbefale dig at tage en graviditetstest, så du er på den sikre side. En fortrydelsespille skal nemlig tages snarest muligt efter samleje, effekten er bedst inden at der er gået 24 timer, men kan tages helt op til tre døgn efter - men der jo desværre gået mere end tre døgn siden du skrev til os. Har du ikke fået din menstruation endnu, skal du vide at dine bekymringer også kan være med til at din mestruation bliver udskudt - kroppen reagerer nemlig på bekymringer.
Venlig Hilsen
Sascha