Jeg er bange for at hun deler det
brevkassespørgsmål af
Den bange dreng
11 år
Hej cyberhus. Jeg cjagtede med en pige på en webside der hedder omegle jmheg spurgte om hun havde Snapchat og hun sagde ja da vi så var på Snapchat spurgte hun mig om jeg ikke ville sende hende et billede af min pik så ville hun sende en video af hendes skede men efter jeg havde sendt billede af min pik sender hun ikke en video og hun slettede mig som ven jeg er heldt vildt bange for at hun viser billedet til hendes venner eller lægger det på netter Jeg tør ikke sige det til min mor for jeg er faktisk for ung til at være på siden. Hvad skal jeg gøre.               Mvh. Den bange dreng

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du er bange efter den oplevelse. Det er ikke fedt at være usikker på hvad de billeder man sender bliver brugt til. Og særligt ikke når det er nøgenbilleder.
Først vil jeg sige at rigtig mange sender og modtager nøgenbilleder og det er heldigvis de færreste der deler billederne med andre, hvis de altså ikke har fået lov. Derfor tænker jeg at der nok er størst sansynlighed for at hun ikke gør noget.
Hvis du sendte billedet med snapchat burde du også have fået besked, hvis hun gemt dit billede. Hvis hun har taget et screenshot af dit billede. Igen tænker jeg at sansynligheden for at hun overhovedet stadig har dit billede er lille.
Nu ved jeg ikke om du kun tog et billede af din pik, eller om man også kunne se resten af dig på billedet. Hvis man kun kunne se din pik, tænker jeg heller ikke andre vil kunne genkende dig...hvis nogen skulle se billedet. Og det tænker jeg stadig ikke der er særlig stor risiko for.
Jeg kan godt forstå at du ikke synes det vil være fedt at snakke med din mor om det. Jeg tænker ikke det med aldersgrænsen er så vigtigt her. Hvis du går og er meget bekymret og det begynder at fylde en masse i din hverdag så du har svært ved at koncentrere dig om andre ting, synes jeg du alligevel skal snakke med din mor. Og hvis billedet skulle blive delt synes jeg helt sikkert du skal sige det til din mor, for så har du brug for hjælp til at få billedet væk igen.
Men indendu går i panik, så træk lige vejret ned i maven. Hvis ikke hun allerede har delt billedet tænker jeg ikke der er stor sansynlighed for at det vil ske.
Det er helt naturligt at være nysgerrig, og der er som sådan heller ikke noget forkert i at sende nøgenbilleder. Men det er vigtigt at man passer på sig selv.
Nøgenbilleder af børn er ifølge loven børnepornografisk materiale, og derfor giver det bare rigtig god mening at holde sig fra alt det der med nøgenbilleder til man er ældre.
Som udgangspunkt synes jeg slet ikke man bør sende nøgenbilleder før man er fyldt 15, og har en kæreste, som man i forvejen er intim med. Altså som man måske også ser uden tøj på i virkeligheden. Ved altid kun at sende til en man kender rigtig godt, er der også en mulighed for at man kan snakke med vedkommende, hvis man gerne vil have billederne slettet.
Når så det er sagt så husk at det aldrig vil være 100 procent sikkert at sende nøgenbilleder. Selv om den man sender det til ikke gør noget "forkert" med billederne.
Det kan være den man har sendt billeder til mister sin mobil, eller bliver hacket så andre pludselig får adgang til billederne. Derfor skal man ALTID spørge sig selv:  Vil det være okay hvis andre, end den jeg sender det her til, ser det her billede. Hvis man er i tvivl er det bedst, at lade være med at sende noget overhovedet.
Som sagt tror jeg ikke du behøver være bekymret. Dit billede er højest sansynligt slettet og væk.
Mange hilsner
Niels-Christian