Kan hun være gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus
Fedt I har denne her brevkasse hvor børn kan skrive ind når vi har problemer. Men jeg er som sagt lige fyldt 13 og skal snart til at i 7 klasse og det glæder jeg mig til. Jeg har her i sommerferien mødt en pige på næsten 13 og vi er blivet kærester. Der hvor vi var sammen var der sådan en huleagtig ting og her var vi sammen hver dag i 14 dage. En dag smurte vi hinanden ind i solcreme og vi blev begge 2 mega tændte og vi blivet helt nøgne og jeg lagde mig oven på hende og vi kyssede længe. Min ting lå lige oven på hendes da jeg kom og jeg er bange for at hun er blivet gravid af det. Det skal lige siges at jeg ikke kan sæde endnu men hun sagde at hun har fået menistrasion og at hun godt kan blive gravid. Det undre mig også meget at hun er megameget i pubertet og har mange hår når jeg kun har omkring 15 lyse dernede og ingen andre steder. Vi skal sove sammen sidst i sommerferien og jeg tror jeg bør have et kondom med for hun siger hun gerne vil. Men jeg ved ikke om de vil sælge til en som er så lille som mig (er kun 1.55 høj) og jeg tør ikke spørge min storebror eller en voksen om de vil købe. Please hjælp mig.

Svar:
Hej med dig.
Dejligt at høre, at du har mødt en pige som du er glad for og at i er blevet kærester. Og rart at høre, at du er glad for brevkassen. Vi i cyberhus er altid glade for at høre, når unge kan bruge vores råd.
På baggrund af det du skriver, så lyder det ikke til, at din kæreste kan være blevet gravid. For at hun kan blive gravid så kræver det, at du har haft din penis oppe i hendes skede. Jeg kan godt forstå, at det kan være fristende at have sex, når man er glade for hinanden og tænder på hinanden. Det er dog vigtigt at tænke sig om inden man har sex. For det første kan sex have nogle konsekvenser. Eksempelvis er der en risiko for graviditet. Og selvom i passer godt på med kondom, så er der altid en risiko for, at det kan springe. Derudover så er sex for de fleste en meget personlig oplevelse, og kan for nogen være meget overvældende den første gang. Derfor er det rigtig vigtigt, at man føler sig helt klar. Nogen gange kan det være bedre at vente lidt til man kender hinanden lidt bedre, og man stoler fuldstændig på hinanden. På den måde er der en større sandsynlighed for, at den første gang bliver rart for jer begge og at i ikke fortryder det efterfølgende. Der er også andre ting i kan lave sammen uden at i har samleje, som eksempelvis handjob og blowjob. Der vil der ikke være risiko for graviditet, og i kan samtidig nyde hinanden. Hvis i alligevel beslutter jer for at have sex, så er kondomer en rigtig god idé. Der er ingen aldersgrænse for at købe kondomer, så alle kan købe dem.
Det er meget almindeligt, at der er stor forskel på, hvor udviklet man er i puberteten. Piger får normalt menstruation omkring 11-12 års alderen og får samtidig kønshår, større bryster og hofter. Drenges pubertet starter hos de fleste når de er mellem 13 og 17 år. Så det er helt normalt, at du ikke har ligeså mange hår som hun har. Det skal nok komme.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
De bedste hilsner Pernille