Kløen i skeden
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :) Jeg har et spørgsmå.. Jeg for tit pludselig voldsom kløen oppe i skeden, og jeg synes ikke rigtig nogen af de forslag jeg har fået med at vaske mig der nede osv. virker... Skal jeg gå til legen eller er det normalt når man er 14? :P K.h Mig P.s jeg har ikke fået min menstruation endnu..

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål . Jeg vil gerne prøve at svare så godt jeg kan.
Det er jo rigtig ubehageligt at du får voldsom kløe oppe i skeden, så det skal der gøres noget ved.
Det er en god ide at tage til lægen, da lægen kan hjælpe dig med at finde ud af hvad der gør at det klør. Det kan være en svampeinfektion, som mange piger og kvinder kan opleve få eller flere gange, fordi der sker noget i miljøet i skeden - for eksempel at man vasker sig med sæbe, går med meget stramme busker eller trusser i kunststof. Det kan måske være en underlivsbetændelse, så du måske skal have noget medicin.
Piger/kvinder kan sagtens opleve gener i underlivet og det er ikke rart, når man ikke ved hvad der sker. Sådan noget bliver du klogere på, jo ældre du bliver - det gør ingenting du ikke ved det endnu, også er det godt du spørger.
Jeg synes du skal spørge din mor eller en storesøster, måske en veninde om de kender til det. Der er ikke andet for end at spørge direkte - måske fortælle at du altså har det som om det klør oppe i skeden og det er ret ubehageligt. Der er måske endda en sundhedsplejerske på din skole, som du kan spørge. Men uanset, så synes jeg du skal snakke med en voksen også skal du til lægen, for du skal ikke gå rundt og opleve at det klør. Hvis det for eksempel er en svampeinfektion, så får du en pille og noget creme du skal smøre med også holder det hurtigt op med at kløe.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra Bibi