komme flere gange
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Det kan godt være det er et dumt spørgsmål. Jeg har også prøvet og kigge på nettet men kan ikke finde noget svar på det. Er der meget forskel på, om piger kan komme en eller flere gange? Jeg selv kan kun komme en enkelt gang, så skal jeg haven en længere pause, inden det er rart at bruge fingeren igen. Men fx så har jeg en veninde, der kan komme to gange faktisk lige i træk. Ja en enkelt gang oplevede jeg at hun faktisk kom tre gange i træk. Hun gør ikke noget anderledes end mig - hun kan bare flere gange i træk. Er det noget man kan træne sig op til?
Knus fra Line

Svar:
Hej Line.
Først og fremmest er det ikke et dumt spørgsmål, da det er noget, der er svært at vide, fordi man kun kender sin egen krop. Alle piger er forskellige og det er forskelligt, hvad de synes er godt og hvor meget deres krop kan lide.
Der er meget stor forskel på, om piger kan komme en eller flere gange, som du også kan se på dig og din veninde. Det handler også om, hvordan man kommer. Klitoris, som er det stykke, der sidder over skeden er meget sart og det er højst sandsynligt derfor, at du kun kan komme en gang, når du rører ved den. Det er til gengæld også derfor, at det for de fleste er nemmere at få en klitorisorgasme end en skedeorgasme, netop fordi klitorissen er sart. Når man har fået en orgasme, kan man godt føle sig udmattet og det er der ikke noget i vejen med. Det betyder bare, at du er blevet tilfredsstillet. At din veninde kan flere gange handler bare om, at hendes krop er anderledes end din.
Du spørger, om det er noget, man kan træne sig op til. Det vil jeg ikke mene, at det er. Mange føler, at når de har fået en klitorisorgasme, er det lidt ubehageligt at blive rørt der. Det er helt normalt. Når man begynder at have sex, er det meget forskelligt for piger, hvordan de oplever orgasmer. Mange har lettest ved at få de her klitorisorgasmer, hvor det ikke kommer gennem sex, men derimod ved, at den man har sex med rører ved en på klitoris. Når man kommer under sex, sker det oftest ved en skedeorgasme, hvor det er selve hullet, der bliver stimuleret. Dette kan der godt gå noget tid, før man oplever, og nogen oplever det aldrig, da det kan være meget svært at stimulere. Men hvis det lykkedes dig, så vil det være lettere at få flere orgasmer i træk. Man kan også opleve flere orgasmer for eksempel ved, at man starter med at blive tændt og få en klitorisorgasme og derefter har sex og når man allerede er tændt gennem orgasmen, er det også nemmere at få en skedeorgasme. Der kan dog stadig gå lang tid, før man oplever dette. Hvis du gerne vil prøve at eksperimentere med, om du kan få flere klitorisorgasmer i streg, så kan du prøve at vente lidt tid efter du har fået din første orgasme. Hvis det stadig er ubehageligt for dig at blive rørt der, så er det nok bare svært for din krop at få flere i streg, og det er der ikke noget unormalt ved.
Du er i en alder, hvor mange ting ændrer sig ved kroppen og det er helt fint at eksperimentere lidt med sig selv og finde ud af, hvad man kan lide. Der er dog ikke nogle krav til, at man skal være sikker på, hvad man kan lide endnu. Du har god tid og det er vigtigt ikke at gå hurtigere frem, end man selv er klar til. Både med sex og med eksperimentering med sex.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig med en afklaring.
Med venlig hilsen Signe.