Lesbisk, biseksuel eller hvad?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus :) Jeg er en pige på femten år, som har brug for lidt hjælp, af sådan nogle fantastiske mennesker som jer, og jeg er rigtig taksom for den hjemmeside, den har hjulpet mig meget :) Siden jeg var 11-12 år har jeg været sådan lidt interesset i piger, og har ofte tænkt på om jeg er lesbisk. Jeg har haft sex med to piger, og det var så dejligt. Jeg har også haft sex med en dreng, hvilket ikke var særlig dejligt. Jeg er tiltrukket at piger, og jeg har længe godt kunnet lide at se bryster og føle på andre piger, dog føler jeg ikke på dem, fordi at jeg ikke har nogen lesbisk veninde, og jeg må selvfølgelig acceptere at de ikke er lesbiske :) Og når vi er i bad i skolen, så kigger jeg automatisk på deres bryster og mellem benene. Når Sarah fra x-factor kom frem, så fik jeg sådan en trang til at fortælle mine venner at jeg faktiskt også er tiltrukket af piger og at jeg tror at jeg er lesbisk, men jeg gjorde aldrig, fordi jeg turde simpelthen ikke, jeg var bange for hvordan de ville reagere. Men jeg har mange gange snakket meget om at være lesbisk og det der med mine veninder, og jeg er er også blevet spurgt om jeg er lesbisk cirka fire gange, så måske opfører jeg mig også som jeg er lesbisk, og hvis de har regnet det ud ville det nok være lættere at springe ud. Jeg har ogsð spurgt en af mine veninder hvad hun ville sige, hvis jeg var lesbisk; hun sagde bare ”jeg synes at det ville være sejt at have en lesbisk veninde, og at det havde været flot af dig!”, men selv om mine venner og familie nok havde taget det pænt, så tør jeg ikke at fortælle det. Jeg har en lesbisk veninde, og hun er kommet ud med det, og har haft en pigekæreste. Hun har ogsð spurgt mig om jeg er lesbisk, og jeg tror at hun har regnet det ud, fordi hun siger ret tit til mig ”du skal bare være dig selv, og ikke prøve at ændre dig, bare fordi du er anderledes”. Jeg har tit været så tæt på at fortælle at jeg er lesbisk, men har holdt mig tilbage. Men der er en ting, som jeg synes er lidt mærkeligt. Jeg tror at jeg har været sådan lidt forelsket i en dreng for en måned siden, men jeg ved alligevel ikke rigtig. Jeg har kun set drengen to gange, og begge gange var vi fulde. Han synes at jeg er meget lækker og ville have sex med mig, og selv om jeg syntes at han var pæn og meget sød, så sagde jeg nej, jeg ved ikke om jeg ikke var seksuelt tiltrukket af ham fordi han er en dreng, og jeg tror at jeg er til piger. Men jeg kan jo ikke rigtig have været forelsket i ham når jeg ikke kender ham så godt, og kommer over ham så hurtigt, eller hvad? Og til sidst: Hvordan skal jeg fortælle mine venner og min familie at jeg er lesbisk?

Svar:
Hej med dig.
Tusind tak for dine rosende ord, det er rigtig dejligt at du kan bruge vores hjemmeside. Det er vi meget glade for og vi er her netop for dig og alle de andre drenge og piger, som kan have brug for råd eller svar og jeg vil gerne prøve at svare dig på dine spørgsmål.
For det første vil jeg sige at du beskriver rigtig fint hvordan du går og har det og tænker omkring din seksualitet. Du er jo lige midt i teenageårene og det er en mægtig forvirrende tid, hvor man stiller sig selv en masse spørgsmål omkring hvad man vil, hvem er man, hvem vil man gerne være og hvad kan man lide? Der er er mange som mærker efter om de er til drenge, piger eller måske begge dele. Det er et stort spørgsmål og det kan være svært at finde ud af. Men det gode er at du ikke behøver finde ud af det hele med det samme. Svarene må gerne komme lige så stille og nogle ting ved du måske først med sikkerhed, når du er voksen.
Det virker dog som om du er ret sikker på du er til piger og derfor tror jeg du har brug for at være ærlig omkring det. Jeg kan godt forstå det kan være svært bare at sige, men jeg tror det er vigtigt at du kan slappe af omkring det. Det lyder som om du har nogle skønne venner og en dejlig familie og jeg tror de vil støtte dig det bedste de kan. Det som holder dig tilbage kan måske være at du tænker at det vil ændre dig eller folk omkring dig vil se dig anderledes - men du er jo dig og det er derfor at din familie og dine venner holder af dig - anset om du er lesbisk eller biseksuel.
Du behøver jo ikke gå ud og kaste dig over en masse piger eller forsøge at tænde på drenge, for at teste dig selv. Det gælder om at hvile i sig selv, acceptere og respektere sig selv - det gør du bedst ved at være ærlig og åben. Du kan ikke presse dig selv ud i noget og du behøver ikke være enten lesbisk eller biseksuel - måske tænder du bare på eller bliver forelsket i et menneske uanset deres køn. Også er det jo bare smukt og dejligt, hvis han eller hun også er forelsket i dig. Kærlighed, sex og forelskelse kan være svært for mennesker i alle aldre, men hvis man har det godt med sig selv - så er det lidt lettere.
Jeg synes du skal fortælle dine veninder at du tror du også er nysgerrig på eller kan lide piger. Du kan måske spørge dem hvad de tænker om det også sige at du tror du måske har det sådan. Det kan jo være de allerede ved det eller har tænkt det. Nogle gange kan ens venner og familie mærke det inden man selv er klar over det.
Hvis du snakker med dine forældre en dag, så kan du jo prøve at sige at du har snakket med dine veninder omkring det med seksualitet og at du er lidt i tvivl om hvad du kan lide. Du kan prøve at sige; jeg tror jeg både kan lide drenge og piger! Så kan de lige vænne sig til tanken og som sagt så behøver du ikke være enten lesbisk eller biseksuel. Du skal nok finde din seksualitet, men det behøver ikke være ligenu. Det er fint at vænne sig til tanken og befinde sig godt med at have fortalt det til sine venner og familie.
Du kan også altid vise dine veninder/venner og din familie dit indlæg eller mit svar til dig her på Cyberhus. På den måde kan i starte med at snakke om det.
Ta´et par dybe indåndinger og mærk efter hvad du føler er bedst for dig. Det er vigtigt du har det godt.
Held og lykke med det hele.
Mange hilsener fra Bibi