Mens. og uden kondom
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus... Jeg har forgæves prøvet at komme ind på chatrådgivningen i en time nu, men den er konstant optaget, så derfor skriver jeg her. Min kæreste og jeg, som har kommet sammen i halvandet år, har altid dyrket sex med kondom. Vi vil gerne prøve uden, og hun er ikke så meget for at tage p-piller, fordi hun har hørt at det kan give kræft og have andre bivirkninger. Men mit spørgsmål er derfor.. Kan vi have sex uden kondom, når hun har mens. uden at hun bliver gravid? Vi har prøvet at have sex med kondom imens hun havde mens., og det har vi intet imod, derfor ville det jo være en oplagt mulighed, at dyrke sex uden beskyttelse i hendes periode, da vi gerne vil udforske det lidt. Håber i vil svare mig hurtigt! Det er et spørgsmål vi har tænkt over længe ;-) Mvh. D

Svar:
Hej D.
beklager du har måtte vente så længe i chatrådgivningen, den er meget populær. Jeg er glad for at du skriver til os, selvom det tager lidt længere tid på denne måde.
Hvor er det dejligt at høre, at du og din kæreste bruger beskyttelse når I dyrker sex - det er fornuftigt og voksent. Nu har I lyst til at udforske hinanden uden kondom og det forstår jeg ganske godt. Men det kan jeg ikke med ro i sjælen sige at I bare skal gøre.
Den væsentligste grund er hvis din kæreste bliver gravid før I ønsker det. Selvom I dyrker sex under hendes menstruation kan I ikke være 100 % sikre på det er sikkert nok. I er begge i den fertile alder og jeres kroppe er klar til at få børn.
Med hensyn til p-piller, kan jeg fortælle, at der er så lille en mængde hormoner i p-pillerne i dag, at det er en god og næsten bivirkningsfri beskyttelse.
Jeg vil råde hende / jer til at kontakte hendes egen læge og få en snak om de forskellige former for prævention der findes og hvad der vil være bedst lige nøjagtigt for jer.
Bliv ved med at være åbne og nysgerrige i jeres forhold.
Varme hilsner
Mette